Menu

Škoda Transtech dodala první tramvaj X54 pro „Korunní mosty“

Tramvají Škoda ForCity Smart Artic X54 bylo dodáno 29 pro linku číslo 15. Nyní přibyl i první vůz z druhé 23kusové objednávky.
Tramvají Škoda ForCity Smart Artic X54 bylo dodáno 29 pro linku číslo 15. Nyní přibyl i první vůz z druhé 23kusové objednávky.
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 03. 2025 18:15
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Škoda Transtech ze skupiny Škoda Group dodala koncem února do Helsinek první z 23 objednaných tramvají ForCity Smart Artic X54 pro novou tramvajovou trať s názvem „Kruunusillat“, což lze přeložit jako „Korunní mosty“. Tramvaje pro tuto linku by měly být identické s vozidly, jež byla dříve dodána pro tramvajovou linku číslo 15 (Raide-Jokeri), která byla uvedena do provozu 21. 10. 2023.

Helsinky v posledních letech do rozvoje své tramvajové sítě mohutně investují. Kromě tratí v samotném srdci města přibývají i novostavby dlouhých tras vedených do sousedních obcí (ležících v rámci metropolitní oblasti Helsinky). V roce 2016 bylo pro 25 km dlouhou linku Raide-Jokeri (dnes č. 15) objednáno 29 vozů s typovým označením Škoda ForCity Smart Artic X54. Tramvaje o délce 34,5 m byly řešeny jako obousměrné, 100% nízkodpodlažní a pětičlánkové, usazené na čtyřech otočných podvozcích (s ohledem na použití jednoho neseného článku je model řazen do kategorie „Mutigelenk“, pročež je vůz někdy označován jako první tramvaj koncepce „Multigelenk“ na světe s otočnými podvozky).

V únoru 2021 bylo objednáno dalších 23 vozů s cenovkou 3,7 mil. €/vůz (cca 94,35 mil. Kč; bez DPH), které jsou určeny pro zmíněnou trať „Kruunusillat“. Ta bude mít délku 10 km (z toho 9 km bude novostavbou) a spojí centrum Helsinek s ostrovem Laajasalem, jenž tvoří 49. obvod finské metropole. Trasa obdržela název podle trojice nových mostů, které musí pro napojení ostrova vzniknout a jež budou určeny pouze pro tramvaje, pěší a cyklisty. Jejich projekt byl dokončen už v roce 2012 a s výstavbou se mělo začít v roce 2016, kvůli překročení nákladů ovšem došlo k posunu a znovu byla stavba schválena až počátkem roku 2021, kdy došlo i k objednávce flotily. Celková délka mostů činí takřka dva kilometry, přičemž největší z nich je most Kruunuvuorensilta, který bude měřit 1 228 m, což z něj po dokončení učiní nejdelší most ve Finsku.

První z třiadvacítky vozů (ev. č. 630), které by měly na trase „Kruunusillat“ sloužit, byl dodán do Helsinek dne 26. 2. 2025. Po vyložení ve vozovně Koskelan byl odtažen do vozovny Ruskeasuon. Po odzkoušení se předpokládá, že bude tramvaj nasazena na linku číslo 13, která byla uvedena do provozu dne 13. 8. 2024 (jde taktéž o novostavbu, tentokrát o délce 4,5 km). Na téže lince by se měly postupně objevovat i další z dodaných Articů X54. Všechny by měly být předány do konce roku 2026, zahájení provozu na trati přes „Korunní mosty“ se pak očekává až od roku 2027.   

Podobné články