Menu

Slavnostní návrat pražské „devatenáctky“

Pražská historická „kačena“ ev. č. 9048 z roku 1990 bude jedním z taháků páteční předpremiéry linky 19. Na fotografii projíždí Pohořelcem. (foto: Honza Tran)
Pražská historická „kačena“ ev. č. 9048 z roku 1990 bude jedním z taháků páteční předpremiéry linky 19. Na fotografii projíždí Pohořelcem. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 05. 2021 18:42
Matěj Stach
3 minuty čtení

V souvislosti s ukončením rekonstrukce tramvajové trati lokalizované především do ulice Táborská v pražských Nuslích se od soboty 5. června 2021 promění i tramvajová mapa hlavního města. Poprvé od března 2017, kdy vyjela retrolinka 23, se také rozšíří výčet trvalých denních linek pražských tramvají. Dojde totiž ke zprovoznění pankráckého kolejového apendixu, který využije po devítileté pauze znovuzavedená linka 19.

Novodobá historie tramvajové tratě ke stanici metra Pankrác (a výhledově dále ulicí Na Pankráci až k pobočce České pošty přiléhající k ulici Budějovické) se začala psát loni na podzim při první etapě tramvajové výluky v Nuslích. V rámci rekonstrukce tratě od stanice metra Pražského povstání přes ulici Na Veselí a Soudní až k pankrácké vozovně došlo během podzimních prací k opětovnému zřízení křižovatky ve tvaru písmene „T“ v ulici Na Pankráci a obnově asi 250 m dlouhého úseku trati po křižovatku s ulicí Hvězdova. Provizorní ukončení v popsaném místě je vyřešeno svedením obou kolejí do jediné, obrat tramvajových vlaků bude tedy probíhat úvraťově.

Novostavba tramvajové trati na Pankrác v původní stopě odhalila i trať původní, jež byla schována pod nánosy asfaltu a sloužila jako parkoviště. (foto: Matěj Stach)

Původní vizí organizace ROPID, jež má koncepci linkového vedení v Praze na starosti, byl návrat tramvají na Pankrác od 28. listopadu 2020, tedy hned po skončení 1. etapy výlukových prací v oblasti Nuslí. S okamžitým návratem se přitom původně nepočítalo, a to i vzhledem ke známému stanovisku městské části. Již toto řešení pracovalo s novou tramvajovou linkou pod číslem 19, neboť odklon linky 18 od Vozovny Pankrác nepřipadá vzhledem k velkému obratu cestujících v zastávce Na Veselí do úvahy. Nabízené podzimní řešení s trasováním „devatenáctky“ z Pankráce přes Náměstí Bratří Synků (při jízdě tam atypicky ulicí Na Zámecké) pouze na Kubánské náměstí a s tím souvisejícím zkrácením autobusové linky 193 pouze po stanici metra Pražského povstání se ovšem nesetkalo s pochopením radnice Prahy 4.

V rámci jarního reparátu tak ROPID nabídl pro městskou část přijatelnější nové řešení zahrnující výraznější změny v tramvajové síti a zároveň zachování alespoň některých spojů linky 193 v původní trase až k vršovickému nádraží. Linka 19 oproti podzimnímu návrhu obslouží po Kubánském náměstí dále stanici metra Strašnická a po své tradiční trase se vydá přes Želivského a Biskupcovu na Palmovku, do Vysočan a konečně na Lehovec. Do svých původních kolejí, v podstatě neměnných od počátku 90. let, se „devatenáctka“ vrátí téměř přesně po devíti letech, neboť naposledy se v pražské síti vyskytla 22. května 2012. Spjata přitom bude z logických důvodů výhradně s provozem jediných pražských soudobých obousměrných tramvají typu KT8D5R.N2P.

Finální trasa linky 19, která se vrací do pro ni typických končin, s nimiž byla spojena již od 90. let minulého století. (zdroj: ROPID)

V souvislosti s návratem linky 19 dojde (anebo už došlo) ke změně trasy 5 a 16 a zkrácení linek 13 a 24. Nejvýznamnější změnou prošla druhá jmenovaná linka 16, jež je nově vedena po celé strašnické části Vinohradské a následně ulici Černokostelecké až k Ústředním dílnám DP. K těm se přitom plánovaně přesunula již s předstihem od 20. května 2021, kdy započala tramvajová výluka mezi Senovážným náměstím a Husineckou spojená s obnovením dalšího kolejového apendixu, tentokrát v Opletalově ulici. V rámci páteřního svazku linek 10 a 16 ji od Želivského na sever nově nahradí právě linka 19. Kvůli tomu rovněž vzniká v ulici Jana Želivského „za křižovatkou“ na úrovni autobusového obratiště jednosměrná společná zastávka. Souvislost má přitom zbudování zastávky i s příjemnějším přestupem z tramvajových linek jedoucích od centra do ulice Jana Želivského na autobusy a otázkou tedy je, co nakonec mělo vzhledem k načasování stavby provizoria větší váhu. Linka 5 jezdící dosud v bezvýlukovém stavu právě k ústředním dílnám se naopak odebere k vozovně Žižkov, přičemž od Olšanského náměstí nově pojede přímo a posílí linku 9. „Třináctka“ bude zkrácena k Olšanským hřbitovům, linka 24 zase do zastávky Náměstí Bratří Synků.

V rámci druhé etapy nuselské výluky došlo v ulici Na Pankráci ke zřízení nové zastávky Kotorská (od centra před křižovatkou s ulicí Na Veselí) a zároveň byla přesunuta zastávka Pražského povstání blíže ke stanici metra. Snímek ale opět zachycuje původní trať na Pankrác zalitou asfaltem. (foto: Matěj Stach)

Jak už jsme zmínili v úvodu článku, k zavedení pravidelné linky na Pankrác, kam naposledy tramvaje pravidelně zajížděly před spuštěním pražského metra (9. května 1974), dojde v sobotu 5. června 2021. Již na předchozí den ale přichystal Dopravní podnik hlavního města Prahy speciální jízdy pro veřejnost. Celkem půjde o 23 jízd v odpoledních hodinách, již se zhostí trojice historických tramvajových vlaků. Na jednom pořadí bude nasazen muzejní vůz KT8D5 ev. č. 9048, na dalším pak motorový vůz z č. 2110 z produkce Ringhofferu (r. v. 1928) a konečně souprava jiného motorového vozu č. 2172 s „krasinem“ 1530 (r. v. 1929, resp. 1942). Prodej jízdenek za symbolickou cenu 50 Kč již běží na stránce: https://fanshop.dpp.cz/kategorie/jizdenky-a-vstupenky.

Podobné články