Příval sněhu zastavil v průběhu pátku 1. 12. 2023 veškerou povrchovou veřejnou dopravu v Mnichově. S kupícími se vločkami na silnicích a kolejích byl během dne provoz nejprve omezován, až ustál docela. Sněhová pokrývka měla nakonec dosáhnout výšky 44 cm, čímž byl překonán dosavadní rekord z 29. prosince 1938, kdy mělo napadnout 43 cm.
Autobusový provoz začal být obnovován až s ranním výjezdem v neděli 3. 12. 2023, byť s nepravidelnostmi a zpožděními. Kromě autobusů a tramvají tou dobou částečně nejezdilo ani metro. Například na povrchový úsek na severu města mezi stanicemi Alte Heide a Garching Forschungszentrum se soupravy vrátily s omezenou rychlostí až v neděli pozdě odpoledne. Už během téhož dne dopravce MVG avizoval obnovení tramvajového provozu na linkách čísel 19, 20 a 21, k tomu ovšem nedošlo. Z trojice uvedených linek vyjela pouze ta s číslem 20, nikoli ovšem s tramvajemi, ale s pěti náhradními autobusy. Ty projížděly podél tramvajové tratě a stavěly na tramvajových zastávkách nebo jednoduše u krajů vozovky v jejich blízkosti. Kapacita ani intervaly pěti autobusů na lince z Karslplatzu až na Westfriedhof pochopitelně poptávce vyhovět nemohly. Čety stálých zaměstnanců i narychlo sehnaných posil (dohromady asi 50 lidí) zatím prakticky bez pomoci jakékoliv mechanizace neúnavně pracovaly na znovuobnovení provozu. K tomu došlo nakonec včera večer, kdy se „Trambahnen“ vrátily na zkrácenou verzi linky 19, jež byla následně v průběhu 5. 12. prodlužována a teprve okolo třetí hodiny odpoledne mohly tramvaje obsloužit celou její trasu. V době uzávěrky tohoto článku (5. 12. 2023, 18:00) jde stále o jedinou z mnichovských tramvajových linek, na níž jezdí tramvaje.
Kalamita jako ta, která o víkendu bavorské hlavní město zasáhla, rozhodně nepatří k událostem, které by se v historii mnichovské MHD opakovaly často. Omezení kvůli letošnímu vpádu zimy byla ovšem zejména svým trváním zcela bezprecedentní. Jak tomu ovšem většinou u mimořádných událostí tohoto typu bývá, důvodů pro několikadenní paralýzu veřejné dopravy se sešlo hned několik najednou.
Problémy způsobené padajícími ledovými dendrity se netýkaly jen zasypaných kolejí, ale také poničených trolejí v důsledku popadaných větví či rovnou celých stromů, které bílou peřinu neunesly. Místy tedy bylo (případně stále je) potřeba provést havarijní opravy, které se ani při vší vůli nedají zvládnout ze dne na den. Dalším objektivním aspektem, který se na výsledném stavu do značné míry podepsal, byla teplota vzduchu, která krátce po dopadení sněhové nabídky klesla až k -10°C. V takové zimě odmrazovací procedury ztrácejí na účinnosti, zejména kvůli typu používaných odmrazovacích roztoků, které fungují optimálně jen okolo nuly. Podle sdělení MVG byl problém zejména v místech křížení tratí se silniční dopravou, neboť osobní automobily svými pneumatikami zatlačily uježděný sníh do kolejnicových žlábků takovým způsobem, že by projíždějící tramvaj velmi snadno vykolejila.
Dopravce byl nicméně kritizován za něco jiného. Průměrná celoroční teplota je v Mnichově jen nepatrně vyšší než v Praze. Navzdory klimatickým změnám lze však stále i v našich zeměpisných šířkách předpokládat, že v prosinci může sněžit. V rámci Německa navíc „München“ platí díky blízkosti Alp za jedno z na sníh vůbec nejbohatších velkoměst. I přes tyto skutečnosti bylo k odklízení sněhu na 82 km dlouhé síti kromě zmiňovaných primitivně vybavených zaměstnanců nasazen jen jediný kolejový pluh.
Právě jeho nasazení vyvolalo řadu posměšků, neboť se jednalo (resp. v tento okamžik ještě stále jedná) o vůz ev. č. 2942 ze sbírek mnichovského tramvajového muzea. Elektrická část a spodek v podobě otočných podvozků Maximum Traction pocházejí z motorového poštovního vozu z vagónky MAN ev. č. 7 z roku 1926, „nová“ nástavba je pak z roku 1961. Tato tramvajová babička tak letos oslavila své 97. narozeniny stylově v provozu. Původně sloužila pouze pro měření trolejového vedení, nicméně její spodní část mohla sloužit i pro upevnění radlice. Ta se tak po letech objevila opět na svém místě. Nezbytnou velkou opravu vozidla, která jeho nasazení do provozu vůbec umožňuje, provedli v roce 2021 z vlastní iniciativy členi spolku přátel mnichovského tramvajového muzea (Freunde des Münchner Trambahnmuseums e .V.). Nebýt jejich tehdejší péče, musel by Mnichov spoléhat při odklizení sněhu opravdu jen na ruce dělníků. by. Při příležitosti aktuálního mimořádného nasazení tramvaje ev. č. 2942 členové spolku štiplavě připomněli, že se naštěstí nejedná o jediný kolejový pluh v Mnichově, jelikož v muzeu postává od roku 1996 ještě vůz číslo 3945. Ten však letos nasazen nebyl. Důvodem bude pravděpodobně skutečnost, že se jedná o pluh tlačný, k jehož sunutí je potřeba motorový vůz typu M5, tedy typ, který je od 90. let minulého století také součástí tohoto muzea.
Celá aféra je samozřejmě bublinou, která po několika dnech splaskne. Téměř tři dekády MVG žádným soudobým pluhem nedisponovalo a situace se vždy nějak zvládla. Tato politika se v dlouhodobém horizontu zřejmě vyplatí, letošní zkušenost nicméně ukázala, že úplně bezriziková také není.