Ještě v průběhu letošního roku má polsko-španělský výrobce autobusů Solaris Bus & Coach dodat 10 vodíkových autobusů dopravci Arriva Netherlands. Autobusy by měly sloužit od prosince 2021 v provincii Gelderland, a to ve městech Zutphen a Apeldoorn na východě země.
Autobusy budou pořízeny v rámci evropského programu JIVE2, jehož cílem je podporovat rozvoj vodíkové technologie a zkoumat její potenciál a výsledky z provozu. S ohledem na enormní náklady je hlavním cílem programu spolufinancování nákupu nových vozidel a související infrastruktury. Celkem má být podpořen nákup 152 vodíkových autobusů ve 14 evropských regionech. Jedním z nich je i největší nizozemská provincie Gelderland. Z evropského pěnezovodu by na každý autobus mělo přitéct zhruba 148 000 €, tedy přibližně 3,8 mil. Kč. To pochopitelně pokryje jen část navýšených nákladů v porovnání s nákupem konvenčního autobusu či elektrobusu. Obvykle tak nákup vodíkových autobusů ještě významně dotují další subjekty.
Solaris představil svůj vodíkový autobus v roce 2019. Ještě před oficiální premiérou získal dokonce první zakázku z italského Bolzana. Později si připsal do knihy objednávek ještě poptávky z Německa či Švédska. Celkem je nyní kontrahováno dodání 69 vodíkových Urbin.
Autobusy budou vybaveny nádržemi na vodík o kapacitě 1 560 litrů (v plynné formě) a navíc lithium-iontovými bateriemi o kapacitě elektrické energie 29,2 kWh, přičemž tato energie má být v provozu využívána ve chvíli, kdy bude zapotřebí navýšit výkon (samotné palivové články mají výkon 60 kW, resp. nominální 70 kW). Vozidla budou vybavena dvojicí elektromotorů situovaných v nábojích kol. Vodíkové autobusy budou mít obsaditelnost 85 osob, z toho 37 sedících. Vozidla mají být pouze dvoudveřová s tím, že první dveře budou jednokřídlé a druhé dvoukřídlé.
Z doplňkové výbavy můžeme zmínit USB nabíjecí porty, pracoviště řidiče s klimatizovaným sedadlem a elektricky vyhřívaným čelním sklem, systém MirrorEye nahrazující tradiční boční zrcátka kamerami, a systém inteligentních kamer Mobileye Shield+, který sleduje nejbližší okolí autobusu a měl by minimalizovat riziko kolizí s chodci a cyklisty. Připomeňme, že Solaris je v Nizozemsku přítomen teprve od roku 2017.