Španělsko-polský výrobce Solaris Bus & Coach uspěl v soutěži na dodání sta autobusů pro dopravce ARST SpA z ostrova Sardinie. Vozidla mají být dodána na základě rámcové smlouvy podepsané mezi Solarisem a společností Consip (vlastněnou italským ministerstvem hospodářství a financí) v roce 2021. Tato smlouva umožňuje provozovatelům MHD nakupovat autobusy buďto napřímo od vytipovaných dodavatelů, anebo soutěžit nákup jen s uzavřeným okruhem společností, s nimiž už dříve uzavřel smlouvu právě Consip.
Ten v roce 2021 podepsal velké rámcové smlouvy na různé kategorie vozidel, Solaris však o tomto svém úspěchu informoval tiskovou zprávou v dubnu téhož roku jen o jedné, když se pochlubil kontraktem na až 550 meziměstských vozidel, z toho max. 300 měly představovat vozy InterUrbino a 250 autobusy v low entry verzi (Urbino 12 LE). O městských autobusech se výrobce nezmiňoval, přehnaná skromnost ale nebyla na místě, protože Solaris v témže roce uspěl i v rámci poptávky na až tisíc městských vozů rozdělených do osmi podskupin podle typu pohonu a délky, když zabodoval hned ve čtyřech částech.
Konkrétně šlo o dodání až 140 dieselových 12m vozů (společně s výrobci MAN, Otokar, Iveco Bus, EvoBus, Scania a Industria Italiana Autobus), 200 plynových 12m autobusů (zde byli vybráni téže výrobci jako v předešlé kategorii, avšak bez účasti EvoBusu), 120 elektrobusů o délce 12 m (vedle Solarisu byly rámcové smlouvy podepsány ještě s producenty MAN, Otokar, Iveco Bus, Irizar, EvoBus, Ebusco, Karsan, BYD) a až 140 hybridních autobusů délky 12 m. V poslední kategorii bylo vítězství nejsladší, protože Solaris zde byl jediným uchazečem, takže kdokoli, kdo měl zájem z rámcového kontraktu čerpat, mohl podepisovat plnění rovnou se Solarisem.
ARST SpA přesto přistoupila v říjnu 2022 k vypsání soutěže, avšak důvodem k tomu byla jen omezení Consipu z hlediska možností čerpání smlouvy. Přímý nákup za podmínek sjednaných Consipem je totiž možný jen tehdy, když má dopravce zájem poptat vozidla právě v takovém provedení, v jakém byla nabídnuta do tendru vyhlášeného Consipem. Pokud provozovatelé požadují nějaké specifické úpravy, musí vypsat výběrové řízení, v němž však mohou počet účastníků omezit dle příslušné rámcové dohody Consipu. V případě hybridních autobusů šlo tedy vzhledem k faktu, že se Solaris účastnil v roce 2021 tendru jako jediný, jen o formalitu pro vyjednání konkrétního řešení, byť se hodí říci, že kromě stovky 12m vozů zakoupených popisovaným způsobem bylo součástí kontraktu z října 2022 i dalších 18 článkových autobusů, u nichž prozatím není známo, kdo by měl být jejich budoucím dodavatelem.
Solaris ve své tiskové zprávě uvedl k poslednímu úspěchu jen několik informací, například že autobusy budou dodány v průběhu příštího roku a že budou vyhotoveny jako dvoudveřové. Jednat se bude o skutečné hybridy (nikoli mild hybridy) kombinující dva druhy pohonu – elektromotor má mít výkon 250 kW, spalovací 150 kW. Součástí výbavy bude klimatizace, USB nabíjecí porty, kamerový systém, zařízení na počítání výměny cestujících a také „prostorný a pohodlný interiér“, pod čímž si lze představit asi cokoli, nicméně výrobce požadoval patrně za nutné to ve svém oznámení veřejnosti sdělit, tak tuto informaci přejímáme, aby mohla ve vztahu k normami omezeným rozměrům a proklamaci o prostornosti interiéru pracovat i fantazie čtenáře, a nejenom autora. Cena zakázky nebyla prozatím zveřejněna, odhadovaná byla na 365 000 € (přibližně 8,76 mil. Kč) za jeden vůz.