Italský Janov, v němž bychom dnes napočítali pouze 17 trolejbusů Van Hool AG 300T (z let 2007 a 2008), se dočká výrazného rozšíření flotily. Nové trolejbusy budou využívány na místním BRT (Bus Rapid Transit) systému, jehož táhnoucí se projekt počítá s vybudováním čtyř koridorů, z nichž tři mají být obsluhovány trolejbusy a jeden elektrobusy s příležitostným nabíjením. Výběrové řízení na zhotovitele stavby bylo vypsáno na podzim 2022 a dne 29. 6. 2023 poté spatřila světlo světa i soutěž s dvěma částmi (do každé se šlo hlásit samostatně) zahrnující dodávku 112 kloubových parciálních trolejbusů a 27 elektrobusů. Právě část na dodávku trolejbusů poznala na konci roku 2023 svého vítěze.
Zatímco elektrobusy měly být dodány ve dvou etapách (12 ks do června 2024 a 15 ks do října 2024), u trolejbusů se předpokládá realizace celé zakázky do 31. 12. 2025. Na nákup trolejbusů bylo alokováno 100,8 mil. €, což znamená, že hodnota jednoho vozu byla odhadována na cca 21,33 mil. Kč (bez DPH). Nákup elektrobusů měl spolknout 22,95 mil. € (zhruba 20,8 mil. Kč/vůz). Financování má být zajištěno převážně z prostředků národního plánu obnovy a odolnosti, který je však z nemalé části vycpán penězi ze společné evropské pokladnice.
Část tendru na nákup 27 elektrobusů byla na podzim 2023 překvapivě zrušena, a to samotným zadavatelem, který uvedl, že musí přehodnotit podmínky spojené s principem zadání této části zakázky, konkrétně měla být předpokládaná hodnota zakázky „mimo hodnoty referenčního trhu“ (údajně mělo jít o sumu nižší, než je na trhu obvyklé, čímž měla být omezena hospodářská soutěž). Výběrového řízení na větší – trolejbusovou – část se ono rozhodnutí nijak nedotklo, a ta tak mohla doběhnout do konce.
Jedna z největších zakázek na nové trolejbusy v Evropě přilákala celého jednoho účastníka – italské zastoupení španělsko-polského výrobce. Ten nabídkovou cenu oproti předpokládané hodnotě zakázky jen kosmeticky upravil, když namísto částky 100,8 mil. € nabídl sumu o 11 200 € nižší – jinými slovy, každý trolejbus nabídl Solaris o 100 € (přibližně 2 470 Kč) levněji, než byl odhad.
Podmínky soutěže byly od počátku nastaveny tak, že mohly přilákat jen omezené spektrum dodavatelů, neboť byla stanovena přísná kritéria z hlediska požadavků na obrat či reference. Navíc musela být nabídnuta vozidla s tzv. designem „tram-look“ odlišujícím se křivkami oproti konvenčním autobusům. Od počátku tak bylo jasné, že souboj se může teoreticky odehrát jen mezi Solarisem, Van Hoolem a HESSem.
Samotný Solaris o vítězství na italské půdě prozatím neinformoval. Nebylo tedy ani sděleno, kdo bude dodavatelem elektrické části vozidel. Připomeňme, že firma s ležatým eskem ve znaku dodala do města již v roce 2022 také 30 elektrobusů délky 12 m.