Menu

Solaris dodá 170 elektrobusů Urbino 15 LE electric do Švédska

15m elektrické Urbino LE pro švédský trh na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
15m elektrické Urbino LE pro švédský trh na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
12. 04. 2025 20:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Solaris Bus & Coach (součást španělské skupiny CAF) oznámila v krátké době podpis dvou významných kontraktů na dodávky nových elektrobusů do Švédska. Dopravci VR Sverige AB má vyrobit celkem 81 vozů a firmě Nobina Sverige AB dalších 89. V obou případech jsou předmětem objednávek autobusy Urbino 15 LE electric, pro něž přitom výrobce dlouho nebyl schopen nalézt větší uplatnění.

Připomeňme, že prezentace Urbina 15 v částečně nízkopodlažní verzi dostupné pouze ve verzi elektrobusu proběhla na podzim 2020, a to – s ohledem na řádění viru Covid-19 – formou online přenosu. Následně se dostalo k zákazníkům jen několik předváděcích vozů a Solaris musel na první úspěchy vyčkávat až do podzimu 2023, kdy si švédský dopravce VR Kristianstad (vlastněný finskými železnicemi) objednal 20 těchto vozů a (rovněž švédská) Nobina 55 kusů, na které následně navázala v loňském roce další poptávka pro téže dopravní skupinu na 70 patnáctimetrových „el éčkových“ Urbin, jež měly být nasazeny v regionech Skåne a Värmland.

Letos se Nobina Sverige AB rozhodla pořídit dalších 89 kusů, které by měly být dodány do první poloviny roku 2026 a sloužit by měly pro obsluhu městských i příměstských linek ve Stockholmu.

Pohled z levé strany na Urbino 15 LE electric. (foto: Solaris Bus & Coach)

Vedle Nobiny si 81 elektrobusů Urbino 15 LE electric – a to taktéž pro oblast okolo Stockholmu – pořizuje i dopravce VR Sverige AB, jenž má rovněž vozidla (s ohledem na platnost nových smluv na dopravní obslužnost) zařadit do poloviny roku 2026.

Po dokončení obou zakázek by mělo být ve Švédsku v provozu celkem 225 elektrobusů Urbino 15 LE electric. V uvedeném počtu absentuje dodávka 42 kusů, které měly být dodány pro region Värmland (objednávka na celkem 70 ks z roku 2024), přičemž Solaris nikde nevysvětluje, kam se oněch dvaačtyřicet vozů podělo a hovoří pouze o předání menší části této zakázky do regionu Skåne (28 ks).

Připomeňme, že Solaris byl v minulosti v oblasti dodávek svých 15m autobusů do Švédska velice úspěšný (tehdy především s vozy na CNG). Skandinávské království se pravidelně objevovalo na předních příčkách exportních trhů Solarisu, postupně ovšem pozice španělsko-polského výrobce slábla, až se staly jeho prodeje téměř zanedbatelné. S uzavřenými kontrakty na 15m částečně nízkodpodlažní elektrobusy se firmě s ležatým eskem ve znaku částečně daří ztráty z let minulých vyrovnávat. Jejími největšími konkurenty jsou zde nadále čínští producenti Yutong a BYD, kteří jsou oba v severských státech mimořádně úspěšní.  

Podobné články