Menu

Solaris dodá až 150 plynových autobusů do Tallinnu

Solaris do Tallinnu dodal již 200 svých autobusů na CNG. Nyní podepsal další velkou zakázku na až 150 vozů. (foto: Solaris Bus & Coach)
Solaris do Tallinnu dodal již 200 svých autobusů na CNG. Nyní podepsal další velkou zakázku na až 150 vozů. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 07. 2021 17:40
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Estonské hlavní město se dočká dalších plynových autobusů od španělsko-polského Solarisu. Ke flotile 200 dříve dodaných vozů (objednaných v letech 2019 a 2020) se připojí minimálně 100 dalších autobusů. Navíc je možné využít ještě opci na nákup dalších až 50 vozů.

Ze stovky pevně objednaných vozů bude 25 v článkovém provedení (Urbino 18 CNG) a 75 ve standardním sólo provedení (Urbino 12 CNG). Dodávka všech vozidel má proběhnout do konce roku 2022. Opci tvoří 30 kloubových a 20 sólo vozů. Hodnota kontraktu má činit téměř 27 mil. €.  

„Touto smlovou splňujeme náš cíl, kterým bylo uvést do provozu celkem 350 nových plynových autobusů. Máme důvod být hrdí, protože příští rok oslaví tallinnské autobusy své 100. výročí a nové vozy budou nejlepším dárkem pro obyvatele Tallinnu. Díky nákupům vozidel snižuje TLT průměrný věk vozového parku na 5 let, což je neobvyklé nejen v Estonsku. S takovou hodnotou můžeme konkurovat veřejné dopravě v kterémkoli evropském hlavním městě. Zanedbatelný není samozřejmě ani pozitivní dopad zavedení plynových autobusů ve vztahu k životnímu prostředí. Jakmile budou všechny autobusy na plyn dodány, sníží se emise CO2 ve městě o přibližně 25 000 tun ročně, což je srovnatelné s emisemi 7 000 osobních automobilů se spalovacími motory,“ uvedl Deniss Boroditš, předseda představenstva dopravce TLT. Jak ovšem k výpočtu došel, nebylo uvedeno – spalovací motor je totiž i ten plynový, přičemž emise CO2 z plynových autobusů jsou jen nepatrně nižší než u dieselových vozů, podle některých studií jsou dokonce výsledné emise oxidu uhličitého v porovnání s dieselem vyšší.   

Ještě jeden propagační záběr Solarisu s jeho autobusy pro Tallinn. (foto: Solaris Bus & Coach)

Pohonnou jednotku nových vozidel bude tvořit motor o výkonu 235 kW – identický pro 12m i 18m vozy. Motor bude využívat funkci studeného startu, která má usnadňovat startování při nízkých teplotách. Na střeše autobusů bude umístěno pět zásobníků na stlačený zemní plyn s celkovou kapacitou 1 575 kg u vozů Urbino 12 CNG a 1 875 kg u kloubových Urbin 18 CNG. Autobusy budou vybaveny klimatizací salónu cestujících, USB nabíjecími porty, zcela uzavřenou kabinou řidiče, hlásičem požáru s hasicím systémem, parkovacími senzory, dešťovými senzory atp. Sólo autobus pojme 80 cestujících, článkový až 140.

První vozidla dodal Solaris do Tallinnu v roce 2002 v podobě trolejbusů Solaris Trollino. Celkem v Tallinnu dnes jezdí okolo 530 městských autobusů, z nichž žádný neplní horší emisní standard než EURO VI. Kromě dieselových a plynových autobusů bychom ve flotile TLT našli i hybridní vozy od Volva. Vyřazení posledních dieselových vozů je plánováno na rok 2025.

Podobné články