Menu

Solaris dodá až 45 tříčlánkových elektrobusů do Belgie

Tříčlánkový elektrobus Solaris Urbino 24 electric v dánském Aalborgu v designovém provedení MetroStyle. (foto: Solaris Bus & Coach)
Tříčlánkový elektrobus Solaris Urbino 24 electric v dánském Aalborgu v designovém provedení MetroStyle. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 11. 2024 13:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Solaris Bus & Coach uspěla v dosud největším jednorázovém kontraktu na dodávku svých tříčlánkových vozů, když ovládla soutěž pro belgické město Liège (česky též Lutych), které se španělsko-polským producentem podepsalo smlouvu, na jejímž základě může být zakoupeno až 45 elektrobusů o délce cca 24 m.

Liège odsouhlasil nákup vozidel a úpravu autobusových garáží pro potřeby nabíjení elektrobusů v dubnu 2024, kdy se podařilo sehnat dotační prostředky od místní (valonské) vlády. Tříčlánkové elektrobusy by měly sloužit na doplňkové síti nazývané BUSWAY, jež má zahrnovat celkem čtyři trasy, které budou tvořit doplněk k tramvajové trati, jejíž budování si blíží do finále. První autobusová linka blížící se svým pojetím tzv. BRT (Bus Rapid Transit) systému by měla být uvedena do provozu již v příštím roce, další tři mají přibýt v budoucnu. Pro první trasu bylo nyní závazně objednáno 18 tříčlánkových elektrobusů Urbino 24 electric, jejichž dodávka má být rozdělena do let 2025 (5 ks) a 2026 (13 ks), zbylá vozidla by měla být objednávána průběžně podle toho, jak se bude blížit finalizace projektu autobusových tras 2–4.

Vozidla byla objednána v provedení s designem MetroStyle, který byl použit již dříve na dodávce identických vozů pro dánské město Aalborg, které loni uvedlo do provozu 14 tříčlánkových elektrobusů. Mimo dánského kontraktu prodal Solaris také 36 vozů s tradičním designem, všechny v provedení trolejbusu, které vozí cestující v Praze a v Bratislavě. Mimoto by měly stále existovat ještě dva prototypy – jeden ve verzi trolejbusu (jenž byl představen jako první již v roce 2019) a jeden v provedení elektrobusu.

Každý z elektrobusů pro Liège si poveze na palubě cca 800 kWh elektrické energie uložené v bateriových článcích NMC. Nabíjení má probíhat výhradně skrze standardizovanou zásuvku CCS2. Každý z autobusů nabídne až 50 míst k sezení, ve výbavě nebudou chybět USB nabíjecí porty, LED osvětlení, kamerový systém poskytující řidiči lepší přehled okolo vozidla (tzv. 270° systém doplněný o zpětná zrcátka v podobě kamer) atp.

Podobné články