Menu

Solaris dodá další elektrobusy do Španělska

Starší generace autobusu Urbino 8,9 LE electric, jejíž výroba by měla být ukončena ve prospěch nové verze, která už bude konečně vycházet z aktuálního designu New Urbina. (foto: Solaris Bus & Coach)
Starší generace autobusu Urbino 8,9 LE electric, jejíž výroba by měla být ukončena ve prospěch nové verze, která už bude konečně vycházet z aktuálního designu New Urbina. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 08. 2021 20:24
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Španělsko-polský Solaris uspěl v dalších výběrových řízeních na dodávku nových elektrobusů. Do města Matorell, jenž bychom nalezli nedaleko od Barcelony a v němž dnes žije okolo 28 000 obyvatel, dodá dva elektrobusy Urbino 8,9 LE, pro oblast baskického Bilbaa vyrobí rovněž dva své nejmenší elektrobusy a navíc ještě dva 12m vozy. Dodávky, z nichž některé zahrnují i nabíjecí infrastrukturu, budou dokončeny do konce roku 2022.  

Město Martorell vypsalo výběrové řízení na dodávku dvojice elektrobusů v dubnu 2021. Nabídku podal pouze Solaris, který nabídl svá vozidla Urbino 8,9 LE a dvojici 40kW nabíječek za částku 954 530 € bez DPH (cca 24,34 mil. Kč), což bylo o cca 12 000 € méně než předpokládaná hodnota zakázky. Smlouva byla podepsána v červnu 2021, přičemž na dodání má mít Solaris devět měsíců. Elektrobusy budou vybaveny bateriemi Solaris High Power na bázi článků LTO určenými pro časté a rychlé nabíjení/vybíjení. Jejich kapacita elektrické energie bude 90 kWh. Kromě nabíjení pomocí kabelové přípojky bude možné nabíjet elektrobusy i prostřednictvím pantografu umístěným na střeše vozidla. Pohon zajistí jeden motor o výkonu 160 kW.    

Dva elektrobusy o délce 8,9 m si objednal i dopravce EuskoTren, což je primárně železniční dopravce ovládaný baskickou vládou, jenž se soustředí na provozování úzkorozchodné (1 000 mm) železniční sítě, avšak zajišťuje i provoz tramvají v Bilbau a vybraných autobusových spojení. Vozidla mají být nasazena na trasu od vlakového nádraží Usansolo do centra města Galdakoa (jehož je Usansolo součástí). Kontrakt zahrnuje jednu malou nabíjecí stanici (o výkonu 35 kW) a jednu větší (o výkonu 150 kW), která umožní nabíjení dvou elektrobusů současně. Elektrobusy budou disponovat bateriemi o kapacitě elektrické energie 260 kWh (Solaris High Energy; NMC), které se budou nabíjet pouze prostřednictvím kabelové přípojky. Motor bude mít stejně jako v případě vozů pro Martorell výkon 160 kW. Namísto klasických zpětných zrcátek budou použity kamery, zajímavostí je doplnění elektrobusů o výstražný akustický systém, který má před tiše se pohybujícími vozidly varovat chodce detekované v bezprostřední blízkosti vozidla.   

Další dvojici elektrobusů, tentokrát 12m, si objednal dopravce BizkaiBus, který provozuje okolo stovky linek veřejné dopravy, které vycházejí přímo z Bilbaa. Také u těchto vozů budou použity baterie NMC (Solaris High Energy) o kapacitě elektrické energie 440 kWh. K pohonu budou použity dva motory v nábojích kol, resp. zadní nápravy. Pro dopravce, jenž si otestoval vlastnosti elektrobusů už na podzim loňského roku (zkoušen byl vedle vozu od Solarisu i vůz ie tram od Irizaru), půjde o první elektrobusy v jeho flotile. Dosud preferoval především nákup hybridních autobusů. Těch by měl mít do konce roku 2021 celkem 39, což představuje zhruba 11% podíl ve vozovém parku.

Podobné články