Estonské hlavní město se rozhodlo využít opce na dodávku dalších sto plynových autobusů od polsko-španělského Solarisu. Za nové autobusy dá estonské hlavní město zhruba 28 mil. €.
Solaris uspěl v obrovské zakázce na plynové autobusy již v loňském roce, kdy podepsal smlouvu na dodávku prvních 100 vozů, z nichž 40 mělo být článkových a 60 ve standardním 12m provedení. Tato smlouva se dočkala realizace v letošním roce – předáno bylo prozatím 80 ze stovky objednaných vozů. Součástí kontraktu byla také opce na dalších až 100 plynových vozů, kterou se rozhodl dopravce v plném rozsahu nyní využít s tím, že dodáno má být celkem 50 sólo a 50 kloubových vozů. Realizace dodávky je naplánována na rok 2021.
Autobusy budou oproti dříve dodaným vozům vybaveny uzavřenou kabinou řidiče s vlastním vstupem skrze první křídlo předních dveří, což je jedno z opatření, které Solaris začal nabízet v rámci balíčku „anticovid“ (jde o adaptaci řešení používaného již dříve například u trolejbusů dodávaných do vybraných měst ČR). Pohon plynových autobusů zajistí motor o výkonu 239 kW, který bude vybaven funkcí studeného startu pro usnadnění startování při nízkých teplotách. Standardem výbavy je pochopitelně klimatizace salónu cestujících, USB zásuvky pro pasažéry, kamerový systém, zařízení pro detekci a hašení požáru atp.
Tallinn hodlá do roku 2025 mít celkem 350 plynových autobusů. Tím by mělo být možné zajistit dopravní obslužnost zcela bez nafty. Do budoucna se pak počítá s větším rozšířením elektrobusů, kterým by měla za oběť padnout stávající trolejbusová síť, jež byla v předešlých letech redukována. Oficiálně se hovoří o tom, že by trolejbusy v Tallinnu měly dojezdit do roku 2035. Tehdy by již chtělo město zajišťovat veškerou MHD jen za využití elektrické energie (v kombinaci tramvají a elektrobusů).