Menu

Solaris dodá dalších 18 kloubových elektrobusů do Krakova

Už dnes je v Krakově v provozu 76 elektrobusů s ležatým eskem ve znaku. V příštím roce přibude dalších 38 vozů, z toho 25 článkových. (foto: Solaris Bus & Coach)
Už dnes je v Krakově v provozu 76 elektrobusů s ležatým eskem ve znaku. V příštím roce přibude dalších 38 vozů, z toho 25 článkových. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 10. 2022 19:36
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský Krakov podepsal smlouvu na dodání dalších 18 článkových elektrobusů s možností opce na dokoupení dalších tří vozů. Vítězem výběrového řízení, jež bylo vyhlášeno v květnu letošního roku, se stal Solaris Bus & Coach, přičemž výběrové řízení bylo rozděleno na dvě části. Vedle až 21 článkových vozů poptával krakovský Dopravní podnik (MPK Kraków) i až sedm vozů standardní délky.

V části zabývající se dodáním autobusů standardní délky byly podány tři nabídky, konkrétně šlo o Solaris (23,23 mil. zlotých), EvoBus (s eCitarem; 27,578 mil. €) a španělský Irizar (24,219 mil. zlotých). Všichni tři výrobci překročili plánovaný rozpočet, který počítal s částkou 22,386 mil. zlotých (zhruba 116,4 mil. Kč; 16,6 mil. Kč za vůz včetně DPH). Vítězem této části soutěže se stal překvapivě španělský Irizar, pro kterého jde o první úspěch na polském trhu. S ohledem na to, že i tato část byla tvořena základní částí kontraktu a opcí, má Irizar v současné době jistotu dodání jen čtyř vozidel. 

Svého vítěze zná už i soutěž na článkové elektrobusy, kde bylo složení dodavatelů identické, navíc podalo nabídku ještě Volvo (99,637 mil. zlotých). Irizar tentokrát nabídl své kloubové vozy suverénně nejdráž (105,373 mil. zlotých) a odsoudil se do pole poražených, EvoBus si kloubové eCitaro G ocenil na 100,246 mil. zlotých, což bylo pro celkové vítězství rovněž příliš vysoko, a nejníže se držel Solaris s částkou 92,161 mil. zlotých. Právě Solaris byl oznámen vítězem, nicméně i jeho nabídka odpovídající částce zhruba 22,8 mil. Kč za vůz (včetně DPH) byla vysoko nad očekáváním MPK Kraków, který hodlal za jedno vozidlo vynaložit přibližně o 2 mil. Kč méně (84,28 mil. zlotých). Přesto byla se Solarisem na konci října 2022 smlouva nakonec podepsána.  

Vozidla Urbino 18 electric budou disponovat bateriemi NMC s kapacitou přes 400 kWh, nabíjení bude možné skrze standardizovanou zásuvku i pantograf. Elektrickou výzbroj vozidel dodá tradičně Medcom, přičemž využívány v její konstrukci budou již prvky SiC. Každý z elektrobusů má být schopen pojmout až 141 cestujících, z toho 43 sedících. Součástí výbavy bude pochopitelně klimatizace salónu cestujících, USB nabíjecí porty atp. Vozidla již nemají být vybavena naftovým topením.

Solaris dodal do Krakova už 76 svých elektrobusů (ty první v podobě malých vozů Urbino 8,9 LE electric již v roce 2016). V červenci letošního roku vyhrál v soutěži na dodání 13 vozů standardní délky a sedmi vozů kloubových, přičemž nyní přibývá kontrakt na dalších 18 vozů, takže v příštím roce bude mít dopravce MPK Kraków k dispozici celkem 114 elektrobusů se zeleným jezevčíkem.

Podobné články