Menu

Solaris dodá do Říma až 432 autobusů

Dodávky autobusů Solaris Urbino 18 mild-hybrid byly zahájeny v dubnu letošního roku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Dodávky autobusů Solaris Urbino 18 mild-hybrid byly zahájeny v dubnu letošního roku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 04. 2024 20:02
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Španělsko-polský Solaris Bus & Coach (člen skupiny CAF) uspěl ve dvojici výběrových řízení na dodávku nových autobusů pro městský dopravní podnik ATAC (Agenzia del trasporto autoferrotranviario del Comune di Roma) v italské metropoli. Celkem může do města na Tibeře dodat až 432 vozů, dodávky části z nich již byly zahájeny.

Vypisovatelem výběrových řízení nebyl přímo dopravní podnik, ale společnost Giubileo 2025 Spa (s ohledem na překlep v tiskové zprávě Solarisu uvádíme, že většina médií uvádí název firmy nesprávně; zde v článku je tedy uvedená korektní forma). Jedná se o účelově založenou veřejnou obchodní společnost kontrolovanou ministerstvem hospodářství a financí, která zahájila svou činnost v červenci 2022, přičemž její životnost má trvat jen do 31. 12. 2026. Společnost má za úkol koordinovat projekty související s velkými oslavami výročí katolické církve. Termín konání oslav vyhlásit v roce 2000 ještě papež Jan Pavel II. a projekty zahrnuté pod hlavičku jubilea mohou využívat speciální dotační fond státní pokladny.

Dvojice kontraktů na městské vozy, které ovládl Solaris, zahrnuje dodání 12m autobusů s pohonem na CNG v počtu až 244 ks a až 110 kloubových dieselových autobusů s mild-hybridním modulem. První zakázka na plynové autobusy měla zajímavý vývoj. Již v létě 2023 bylo vyhlášeno, že vítězem tendru je Solaris se svým modelem Urbino 12 CNG. To se ale nelíbilo konkurentovi v podobě místního dealera vozů Iveco Bus, společnosti Romana Diesel. Ten napadl skutečnost, že v rámci požadovaného předvedení vzorku vozidla Solaris předvedl dvoudveřový vůz, ačkoli zadávací specifikace požadovala dodání třídveřového autobusu.

Solaris se bránil tím, že se na možnost použití dvoudveřového předváděcího vozu pro účely prezentace předem zeptal, přičemž obdržel následující šroubovanou odpověď: „Je možné přijmout i prototyp v navrhované konfiguraci (se dvěma dvoukřídlými dveřmi namísto tří), pokud technická dokumentace předložená v nabídce umožní hodnotící komisi provádět správná hodnocení způsobilosti pro statické i dynamické testování“. Z této věty Solaris vyvodil, že prezentace dvoudveřového vozidla není na překážku. Dealer Romana Diesel ovšem tvrdil, že tím Solaris nesplnil požadavky výběrového řízení, s čímž se v únoru 2024 ztotožnil i prvoinstanční soud, když řekl, že přidělení bodů za technické řešení musí odrážet provedení testovacího vozidla, které bude odpovídat konfiguraci následně nasazené do provozu. Italská média tak referovala o tom, že vítězství v tendru má jisté původně druhé Iveco, resp. Romana Diesel, jenomže ani Solaris nehodlal prodat svou kůži lacino, a tak využil možnosti odvolání. Odvolací soud pak dal firmě ze španělské skupiny CAF zapravdu ve druhé polovině dubna 2024 – předložení vozidla ve dvoudveřovém provedení nemělo podle jeho rozhodnutí žádný vliv na konečné hodnocení. Solaris tak mohl oznámit, že zakázku vyhrál. Dodávky by měly proběhnout v letech 2024 a 2025, navíc může být využita opce na pořízení dalších 78 plynových vozů.

Část na dodání 110 kloubových mild-hybridních autobusů tak napínavé nebyla. Stejně jako v případě plynových vozů zde došlo k oznámení vítěze již v létě 2023 s tím, že smlouva mohla být po uplynutí odvolacích lhůt podepsána. Prvních 15 vozů dorazilo do Říma v dubnu 2024 a bylo představeno novinářům dne 23. 4. 2024. Celková hodnota obou podepsaných zakázek (zahrnujících i servis) včetně zmíněné opce má přesahovat 200 mil. €.

Podobné články