Menu

Solaris dodá první autobusy do USA

Vizualizace elektrobusů Solaris Urbino pro USA. (foto: Solaris Bus & Coach)
Vizualizace elektrobusů Solaris Urbino pro USA. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 12. 2024 12:42
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Španělsko-polskému výrobci Solaris Bus & Coach se podařilo poprvé uspět na trhu Spojených států amerických, když podepsal smlouvu s dopravcem King County Metro na dodávku čtyř elektrobusů, z toho dvou o délce 12 m (40 stop) a dvou o délce 18 m (60 stop). Na dalších 12 vozidel je možné využít opci. Dodávka by měla proběhnout až ve druhé polovině roku 2026.

Solaris se zájmem o vstup na amerických trh nikterak netajil, přičemž jeho aktivity byly spojovány především s obrovským kontraktem na nové trolejbusy pro kanadský Vancouver, neboť trh trolejbusů je v USA a Kanadě malý, a tudíž se může zdát snadněji propustný pro vstup nového subjektu. Přesto to nejsou trolejbusy, s nimiž firma s ležatým eskem ve znaku za velkou louží poprvé uspěla, ale elektrobusy.

Entrée na amerických trh poskytuje Solarisu jeho ambiciózní vlastník – španělský CAF. Ten je v USA přítomný od roku 1998 svým zastoupením a od roku 2020 zde má i výrobní závod ve městě Elmira ve státě New York, který CAF převzal od ADtrazu v roce 2000. Díky přítomnosti vlastních prostor se daří CAFu splňovat požadavky na plnění zákonu známého jako „Buy America Act“, který umožňuje financovat z federálních prostředků pouze takové projekty, u nichž je splněn určitý podíl amerických subdodávek a podílu práce. Ačkoli se s uvedeným nařízením v praxi zjevně švindluje, základní podmínky pro průtok peněz a jejich zdanění v USA jsou splněny. Doplňme, že na konci roku 2023 zaměstnával CAF v USA podle své výroční zprávy pouze 118 pracovníků.

Vstup na severoamerický trh autobusů (resp. elektrobusů, trolejbusů) je mimořádně odvážným počinem, neboť přání místních dopravců v současné době pokrývají domácí hráči s obrovskou produkcí. Nahrává jim mj. skutečnost, že evropský autobus je s ohledem na lokální legislativu (mj. standardy FMVSS, tj. Federal Motor Vehicle Safety Standards, a ADA, tj. Americans with Disabilities Act) na severu Ameriky neprodejný, takže dodat autobus do USA či Kanady znamená přijít se zcela odlišnou platformou. Přesně to CAF (potažmo Solaris) udělal, byť pochopitelně zmiňuje, že využívá dosavadních zkušeností s vývojem elektrobusů, baterií a dalších prvků. Fakticky ale půjde o konstrukčně naprosto odlišné vozidlo od těch, jež jsme zvyklí potkávat na našich silnicích.

Ačkoli tisková zpráva výrobce pochopitelně musí být při obdobných příležitostech provázána superlativy o milníku v historii firmy (a tím bezpochyby první podpis smlouvy je), zahrnuje zakázka prozatím jen 2+2 vozy, takže je zjevné, že jde především o snahu si nová vozidla otestovat. Nebylo přitom upřesněno, ve kterém z měst budou elektrobusy nasazeny. King County Metro provozuje linky MHD (a příměstské linky) v celkem 35 městech ve státě Washington na západním pobřeží, včetně největšího města Seattlu. Současně nebylo ani prozrazeno, jakým způsobem bude výroba prvních elektrobusů probíhat, tj. zda budou prototypy smontovány alespoň částečně v USA, anebo sem zamíří z Evropy.  

Podobné články