Fenomén školních autobusů má většina z nás spojený především s americkými filmy, případně přímo s pobytem v USA. Školní spoje a školní autobusy ale nalezneme také v Evropě, dlouhou tradici mají například ve Francii, Itálii, Německu a zemích Beneluxu. Ostatně byly to právě školní autobusy (pod obchodním jménem Récréo), s nimiž se podařilo Karose po vstupu Renaultu dobývat francouzský trh.
I u nás existují speciální školní spoje a linky, ty jsou však zpravidla součástí systému veřejné dopravy a může je kromě žáků dojíždějících do škol využívat kdokoli. Autobusy přímo ve vlastnictví škol jsou spíše výjimkou, byť třeba základní škola ve slovenském městě Gbely vlastním školním autobusem disponuje. Také Polsko nelze označit za zemi, kde by byly školní autobusy běžným obrázkem denního života měst (ačkoli nelze říci, že by byl jejich počet úplně zanedbatelný). Brzy se právě v zemi našeho severního souseda budeme moci potkat s jedním speciálním školním autobusem, který má být v říjnu 2020 předán do obce Godzianów nedaleko Lodže. Tento vůz bude jako vůbec první v Polsku řešen jako elektrobus (rozhodně se ale nejedná o první školní elektrobus v absolutním měřítku, neboť např. v USA je již provozována řada takových elektrobusů, které jsou na trhu nabízeny hned několika subjekty).
Obec Godzianów získala na nákup autobusu dotaci z Národního fondu ochrany životního prostředí vodního hospodářství (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodneja), který vytvořil program „Klokan – bezpečná a ekologická cesta do školy“ (Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły). V rámci tohoto programu si mohou obce zažádat o získání finančních prostředků na obnovu vozového parku školních autobusů (případně nákup zcela nových), přičemž nezbytnou podmínkou je, že tato vozidla budou řešena jako elektrobusy. Obec Godzianów se stala prvním městem, které uzavřelo s dodavatelem smlouvu. Vozidlo mu má dodat výrobce Solaris Bus & Coach.
Ten předá autobus Urbino 12 electric, který bude vybaven bezpečnostními pásy a celkem 41 místy k sezení. Vůz má mít – pro polské školní autobusy obvyklou – výrazně oranžovou barvu (v tomto schématu ale existují výjimky a v Polsku lze nalézt i vozy v jiných barvách, oranžová je coby svítivá reflexní barva z pochopitelných důvodů upřednostňována). Na obou čelech má mít vůz speciální transparenty upozorňující na přepravu dětí ve vozidle. Na zadním čele budou i oranžové výstražné majáky, které se mají automaticky rozsvítit po otevření dveří. Lze očekávat, že vůz bude mít také další speciální výbavu v souladu s polskou legislativou (sedadlo řidiče například nemá být u školních autobusů, kterým se v Polsku přezdívá gimbusy, odděleno od prostoru pro pasažéry zcela uzavřenou kabinou).
Vůz bude disponovat bateriemi o kapacitě elektrické energie 240 kWh (typu Solaris High Energy+, na bázi článků NMC). Toto provedení by mělo podle výrobce zajišťovat dojezd až 200 km za všech podmínek provozu. Pohon budou zajišťovat elektromotory integrované v nábojích kol o celkovém výkonu 125 kW. Nabíjení bude prováděno prostřednictvím mobilní nabíječky o výkonu 40 kW.