Španělsko-polský Solaris Bus & Coach chystá na letošní rok novinku v podobě midibusu délky cca 9 m. Ten by měl nahradit stávající produkci vozů Urbino 8,9 LE, které jsou posledními zástupci tzv. třetí generace Urbina, kteří se udrželi ve výrobě i 7 let po premiéře aktuální verze.
Solaris vstoupil do segmentu autobusů délkové kategorie okolo 9 m již v roce 1999, kdy představil model Urbino 9 o délce 9 350 mm. Ostatní rozměrové parametry – zejména šířku, která může být u vozidel této délkové kategorie limitující – přebíral autobus od standardního modelu Urbino 12. Ve výrobě se autobus udržel jen do roku 2002, přičemž během oněch tří let bylo vyrobeno pouze 21 vozů, jež všechny skončily u polských zákazníků. Následně Solaris přišel již s prodlouženou variantou Urbino 10 (která ale byla jen o 59 cm delší; konkrétně šlo o 9 940 mm).
S příchodem tzv. třetí generace Urbina v roce 2006 byl do výrobního programu zařazen nový zástupce kratší délkové varianty, 100% nízkopodlažní vůz Urbino 8,6, jenž byl původně nabízen pod obchodním jménem Alpino. Název měl odkazovat na předpokládané provozní nasazení v horských oblastech Rakouska a Švýcarska na úzkých silnicích, paradoxně se však prvním velkým (a nakonec i největším) odběratelem Alpina stal dopravce E.THE.L z prosluněných řeckých Athén, který si objednal v roce 2008 hned 220 těchto autobusků. Kromě 100% nízkopodlažní verze o délce rovných 8 600 mm přišel Solaris v roce 2008 i s prodlouženou variantou Alpino 8,9 LE (o délce 8 950 mm), jež byla řešena jako částečně nízkopodlažní autobus. Pojmenování Alpino bylo záhy opuštěno a oba malé modely, které se lišily od ostatních Urbin i svou zúženou karoserií (2 400 mm) byly zařazeny do rodiny vozů Urbino. Částečně nízkopodlažní vůz Urbino 8,9 LE se v roce 2011 stal základem pro výrobu prvního elektrobusu z produkce Solarisu, vůz o délce 8,6 m zůstal k dispozici jen v dieselové verzi.
Po příchodu nové generace Urbina (New Urbino; tzv. čtvrtá generace) v roce 2014 nebylo jasné, jak Solaris s výrobou svých nejmenších a konstrukčně atypických vozů dále naloží. Z pohledu objemu produkce šlo o doplněk produktové řady, konstrukčně však značně odlišný od ostatních vyráběných vozů. Ve hře tak byla i varianta ukončení výroby těchto vozů bez náhrady v rámci nástupnické řady. Místo toho však Urbino 8,6 a Urbino 8,9 LE nadále přežívaly ve výrobním programu. Zájem na trhu byl především o druhou jmenovanou verzi, úspěšnou i v elektrobusové variantě. V roce 2018 tak došlo po dodávce posledních pěti vozů dopravci MPK Tarnów k ukončení výroby verze Urbino 8,6 a posledním zástupcem třetí generace Urbina ve výrobním programu zůstal jen vůz v low entry variantě, jež je nabízen výrobcem doposud.
Do konce letošního roku je naplánován příchod nového autobusu, jehož premiéra se měla původně odehrát na některém z plánovaných (a nakonec odřeknutých) veletrhů. Nástup nového vozu prozradil v rozhovoru pro Sustainable Bus Mateusz Figaszewski, jenž je šéfem řešení pro elektromobilitu v rámci Solarisu. Ten uvedl, že nový midibus by měl být vyhotoven v elektrickém provedení, o dieselové verzi se nezmínil. Rovněž nebyly uvedeny ani žádné další parametry k novému vozidlu. Jedno je však jisté, éra třetí generace Urbina by se měla letos definitivně uzavřít.