Španělsko-polský výrobce Solaris Bus & Coach ze skupiny CAF přišel s tradiční prezentací svých obchodních úspěchů za uplynulý rok. Z tiskové zprávy výrobce vyplývá, že měl v loňském roce předat zákazníkům celkem 1 492 autobusů a trolejbusů, přičemž silnou pozici si firma dlouhodobě drží v oblasti prodeje elektrobusů, kde loni těsně udržela z hlediska prodejů první příčku. S 390 prodanými elektrobusy drží trží podíl v rámci EU 15,1 %, přičemž na druhé příčce se umístil čínský výrobce BYD, jenž prodal jen o 15 vozů méně, avšak v jeho statistikách jsou zahrnuty i vozy vyráběné ve spolupráci s nástavbářem ADL pro britský trh.
Oproti roku 2020 byl zaznamenán v prodejích mírný propad, když se celkový počet vozů zastavil na čísle 1 492 a obrat na 721 mil. € (v roce 2020 šlo o 725 mil. € a 1 558 vyrobených vozů). Z nich mělo být loni 41 % v provedení s alternativními pohony (bez CNG). Mělo jít tedy buďto o vodíkové autobusy, elektrobusy, trolejbusy, anebo hybridy. Není přitom jasné, jak Solaris započítává do těchto statistik tzv. mild hybridy. Svá vozidla předal výrobce se zeleným jezevčíkem do celkem 18 zemí. Mezi největší zákazníky patřilo tradičně Polsko, v němž si výrobce udržel podíl 63,7 %. V předloňském roce byl tržní podíl Solarisu pouze 53 %, avšak převedeno do řeči čísel si Solaris nyní mírně polepšil, když prodal 374 vozů, zatímco v roce 2020 šlo „jen“ o 365 kusů. Na vině je celkový propad trhu s městskými vozy v Polsku v loňském roce, kdy bylo nově zaregistrováno 586 autobusů, avšak o rok dříve (2020) to bylo 702 vozů, takže Solarisu se tentokrát podařilo ukousnout si ze zmenšeného koláče větší díl.
Dalšími významnými zákazníky byli provozovatelé v Německu, Itálii, Estonsku, Španělsku, Rumunsku, Švýcarsku, Izraeli a pochopitelně v České republice. Konkrétní počty k jednotlivým zemím ovšem Solaris tentokrát nezveřejnil. Společnost věnovala zvláštní pozornost hlavně jedné kategorii, a sice vodíkovým autobusům, kterých mělo být loni vyrobeno 54 (pro Itálii, Německo, Švédsko a Nizozemsko). Ve výčtu 1 492 dodaných vozidel nechybí ani trolejbusy, kterých Solaris vyrobil 119 a udržel si tak pozici hegemona evropského trhu. V tomto výčtu jsou však zahrnuty i dodávky trolejbusů pod značkou Škoda, které realizovala na český trh Škoda Electric a Solaris figuroval jen jako subdodavatel. Zajímavostí je 6 autobusů prodaných ještě se značkou Vectia, která byla do celkového počtu 1 492 vozů také zahrnuta. Jde o výrobce, s nímž se pokusil na trh elektrobusů prorazit CAF ve vlastní režii, než projekt po odkoupení Solarisu z pochopitelných důvodů pohřbil.
V současné době Solaris realizuje významné dodávky elektrobusů do Rumunska, kde uspěl v tendru na dodání 123 vozů pro šestici rumunských měst, když porazil český SOR (ten zvítězil nakonec jen v jediném městě, kam dodá 8 elektrobusů). Další důležitou zakázkou je rámcová smlouva na CNG autobusy pro EMT Madrid, která předpokládá dodání až 250 vozů, přičemž dodávky začaly již v loňském roce. Do Španělska zamíří i 24 elektrobusů pro TMB Barcelona. Opomenout nesmíme ani úspěch v Pobaltí, konkrétně v Tallinnu, kam má být exportováno dalších 100 plynových vozů a z dodávek hybridních vozů stojí za pozornost tendr na 161 hybridů pro trojici belgických měst. Do tiskové zprávy Solarisu byl propašován i jeden český kontrakt, konkrétně dodávka elektrobusů pro ostravský DP, kam má postupně zamířit 24 vozů. Jejich dodávky již začaly, avšak v Ostravě prozatím chybí nabíjecí infrastruktura.
Z novinek v nabídce nesmíme opomenout dne 30. 9. 2021 představený malý elektrobus Urbino 9 LE electric, jenž nahradil poslední vozidla třetí generace v nabídce Solarisu v podobě modelu Urbino 8,9 LE (jenž byl dostupný i v dieselové verzi). Dodávky těchto vozů začnou v letošním roce. Brzy chystá výrobce představit i 18m vodíkový autobus a 24m elektrobus (s nímž již uspěl v tendru pro dánské město Aalborg, kam má zamířit 14 vozů). Do konce roku 2021 měl Solaris uzavřít kontrakty na příští léta (převážně rok 2022) v celkovém objemu 1 260 vozů.