Společnost Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF se pochlubila svým úspěchem na poli dodávek elektrobusů, když se švédskou odnoží skupiny Nobina podepsala smlouvu na dodávku celkem 88 vozů, z nichž 18 má být v provedení článkovém (Urbino 18 electric) a 70 ve verzi Urbino 15 LE electric. V případě druhého jmenovaného typu se jedná teprve o druhý výrazný úspěch na trhu. Ambice Solarisu přitom byly výrazně vyšší.
Solaris ukončil výrobu 15m autobusů Solaris Urbino 15 a Urbino 15 LE se spalovacími (dieselovými a plynovými motory) v roce 2019 (tehdy však vyrobil patrně jen jediný vůz). Již v lednu 2020 pak oznámil plánovaný návrat k tomuto druhu vozidel, když se rozhodl znovu dobývat severská teritoria, v nichž jsou třínápravové autobusy délky okolo 15 metrů velice populární. Polský (tehdy ještě skutečně ryze polský) výrobce zde dominoval v období okolo roku 2010, kdy každoročně expedoval na sever Evropy stovky svých vozů (například Švédsko opakovaně figurovalo na prvních příčkách žebříčku exportu autobusů s ležatým eskem ve znaku). Po roce 2012 se ale prodeje na druhý břeh Baltu začaly utlumovat.
Prezentace nového patnáctimetrového vozu se konala dne 20. 10. 2020 formou online přenosu, neboť svět v té době zápasil s pandemií Covidu-19. Novinka byla řešena jako vůz pouze v částečně nízkopodlažní verzi (LE; low entry) a jen v provedení elektrobusu, přičemž výrobce nikterak nezastíral, že hlavním teritoriem, na které hodlá útočit, je právě Skandinávie. Již v březnu 2020 se konala prezentace jednoho z vyrobených předváděcích vozů (původně měly vzniknout dvě takové „předváděčky“) u vybraných dopravců v Norsku, jenomže prodejní úspěchy nepřicházely. První zákazník tak nakonec nepocházel z některé z někdejších výsep vikingů, ale paradoxně ze slunného Španělska, kde dopravce Alsa Madrid zařadil v březnu 2022 do provozu nejprve jeden vůz, k němuž si v roce 2023 přikoupil dvojici bratříčků.
V Norsku si jeden z předváděcích vozů z roku 2020 zakoupil dopravce Boreal Buss Trondheim a v témže roce zařadil jeden (nově vyrobený) 15m elektrobus i Tide Buss Bergen. Dosud tak podle dostupných údajů bylo vyrobeno jen sedm autobusů Urbino 15 LE electric, z nichž dva jsou stále v majetku výrobce coby předváděcí kusy. Prodeje tak zůstaly hluboko za avizovanými cíli, což bylo způsobeno především velmi silnou konkurencí čínských výrobců, jež jsou v zemích snoubících se s polárním kruhem aktivní a úspěšní. Především BYD dokázal na trh vrhnout svůj model B15 a v závěsu za ním i Yutong svůj typ E15, které dokázaly vyzobat Solarisu zákazníky, na něž hodlal útočit. První skutečný úspěch španělsko-polského producenta tak přišel až na podzim 2023, když si Nobina objednala pětapadesát vozů pro oblast v okolí Stockholmu, na kterou nyní navazuje zakázkou pro téhož zákazníka v počtu 70 kusů.
Ze sedmdesátky vozů o délce 14 800 mm má 55 zamířit do regionu Skåne a 15 do Värmlandu, přičemž dodávky by měly proběhnout v letech 2024 a 2025. Zatímco v říjnu 2020 Solaris uváděl, že vozidla mohou být vybavena bateriemi o kapacitě elektrické energie maximálně 470 kWh (v šesti boxech), s ohledem na delší dobu od prezentace se podařilo nakonec model osadit již novější generací baterií, takže například autobusy provozované v Madridu mají instalovanou kapacitu elektrické energie již 616 kWh (v sedmi boxech). V případě aktuální švédské objednávky má jít opět o šest boxů s celkovou kapacitou přesahují 560 kWh (přesný údaj výrobce nezveřejnil). Autobusy budou pochopitelně vyhotoveny v tzv. skandinávském balíčku, který zahrnuje zesílenou tepelnou izolaci, dodatečné osvětlení nade dveřmi atp. Každý z elektrobusů pojme 52 sedících cestujících, pouze 8 míst bude dostupných přímo z úrovně nízké podlahy. Pohon bude zajišťovat jeden asynchronní motor o výkonu 240 kW.
Pro úplnost doplňme, že osmnáctka článkových vozů Urbino 18 electric zmíněná v úvodu článku má zamířit na jih Švédska do Malmö.