Dosud největší soutěž na nové elektrobusy v České republice již zná několik týdnů svého vítěze. Ostravský DP oznámil netradičně ještě před oficiálním podpisem smlouvy, že z klání vzešla vítězně společnost Solaris Bus & Coach, které nabídla své elektrobusy Urbino 12 electric. V tiskové zprávě dopravce uvedl, že hodnota kontraktu 420,5 mil. Kč, po samotném podpisu smlouvy však zprávu aktualizoval a vyšlo najevo, že cena za 24 elektrobusů je výrazně nižší.
Španělsko-polský výrobce uspěl s částkou přesně 307 866 716,18 Kč bez DPH, přičemž samotné dva tucty elektrobusů představují sumu cca 263,53 mil. Kč z uvedené částky, což odpovídá 10,98 mil. Kč za jeden vůz. To je výrazně nižší cena, než s jakou Solaris obvykle na trhu se svými elektrobusy boduje. Zbytek z uvedené sumy více než 307 mil. Kč představují náklady na vypracování projektové dokumentace, dodání a výstavbu rychlonabíjecí stanice, dodání mobilních nabíječek pro pomalé nabíjení a dalšího příslušenství.
Solaris v soutěži porazil trojici konkurentů. Zájem o ostravskou zakázku byl zřejmý již z velkého množství doplňujících dotazů, které byly k nabídce v jejím průběhu podány – dopravce musel poskytnout celkem 16 vysvětlení zadávací dokumentace. Termín podání nabídek k zakázce vypsané 3. 9. 2020 tak musel být několikrát posunut, až se lhůta zastavila na 14. 12. 2020. Kromě Solarisu se soutěže účastnilo ještě Iveco Czech Republic (s modelem Iveco E-WAY, což je fakticky přejmenovaný vůz Heuliez GX 337 ELEC), SOR Libchavy (s elektrobusem SOR NS 12 electric) a Škoda Electric, která měla podobně jako v Praze nabídnout elektrobusy postavené na platformě vozů Temsa Avenua Electron.
Právě nabídka Škodovky byla z pohledu ceny nejlepší (302,52 mil. Kč). Až za ní se umístil Solaris, třetí byl SOR (333,29 mil. Kč) a na poslední čtvrté příčce se umístilo Iveco (362,33 mil. Kč). Pokud by byla hodnoticím kritériem pouze cena, putovala by podepsaná smlouva do plzeňských Doudlevců, zakázka ale zohledňovala ještě náklady na pravidelnou údržbu v době záruky (20 %), vybrané technické parametry (5 %) a výhodnost servisních podmínek (5 %).
V poslední jmenované části podal Solaris nejhorší nabídku (obdržel 4,25 %), zatímco trojice konkurentů si odnesla plný počet, v rámci hodnocení vybraných technických parametrů si nejhůře vedla nabídka Škody Electric (4,02 %) a nejlépe nabídka SORu (5 %), klíčové ale bylo především kritérium nákladů v době záruky, kde Solaris obdržel 20 %, za ním se umístila nabídka Iveca (18,5 %), Škody Electric (16,10 %) a SORu (13,18 %). Po sečtení všech bodů tedy ani nejnižší nabídková cena nebyla rozhodující a Solaris Bus & Coach se s 97,49 % vyšvihl na první příčku, Škoda Electric skončila druhá s 95,12 %, SOR Libchavy třetí s 86,72 % a na chvostu bylo Iveco Czech Republic s 86,31 %.
Vítězství si tak odnesl výrobce ze skupiny CAF, který má prvních 8 vozidel dodat do 12 měsíců od doručení výzvy ze strany dopravce, dalších 8 do 16 měsíců a zbylých osm do 18 měsíců. Elektrobusy by měly být nasazovány na linkách č. 22, 28, 30, 32, 34, 51, 52, 53, 56 a na noční lince 43.