Menu

Solaris předal 37 mild hybridů do Krakova

Slavnostní předání 37 nových autobusů se konalo dne 14. 4. 2025. (foto: Solaris Bus & Coach)
Slavnostní předání 37 nových autobusů se konalo dne 14. 4. 2025. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 04. 2025 17:25
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský Krakov se dočkal 37 nových mild hybridních autobusů z produkce společnosti Solaris Bus & Coach, které byly dodány na základě smlouvy podepsané 12. 6. 2024. Podpisem bylo tehdy stvrzeno vítězství Solarisu v zadávacím řízení, jehož se španělsko-polský producent účastnil společně s firmou Millennium Leasing, neboť autobusy jsou pořízeny právě formou dlouhodobého leasingu.

Nutno říci, že k vavřínovým větvičkám dokráčel Solaris v loňském roce naprosto bez obtíží, neboť jeho nabídka byla jedinou, která do termínu odevzdání dorazila. Připomeňme, že první autobus s tzv. mild hybridním pohonem představil Solaris v roce 2018 v podobě modelu Urbino LE lite, který ale v tichosti (a v rychlosti) z nabídky zmizel, aniž by byla zahájena jeho sériová produkce.

Tucet autobusů je vyhotoven v příměstském provedení pouze se dvěma dveřmi. (foto: Solaris Bus & Coach)

Do klasického portfolia svých vozů se spalovacími motory zařadil Solaris mild hybridní modul v roce 2020, přičemž dnes je španělsko-polský producent jediným z evropských výrobců, který skutečnost, že autobusy jsou vybaveny pouze mild hybridním boxem pracujícím jen s 48V napětím, malým zásobníkem elektrické energie a nízkým výkonem elektromotoru, přiznává. Důvodem je skutečnost, že Solaris zůstal momentálně jediným, kdo ještě potřebuje mild hybrid od klasického hybridního autobusu rozlišovat, neboť stále nabízí obě verze. V oficiálních komuniké se ovšem rozdíly mezi oběma provedeními již smývají, takže ani u mild hybridů se nezapomíná zdůrazňovat jejich ekologický přínos, třebaže úspory paliva se mají pohybovat jen někde okolo 5–8 % (tj. zhruba na čtvrtině „opravdového“ hybridu).

Krakov prostřednictvím leasingu koupil 37 vozů ve dvou různých provedeních. 25 autobusů je v klasické městské konfiguraci s kapacitou 94 osob (z toho 29 sedících), zbylých 12 ks bylo pořízeno ve dvoudveřové příměstské verzi (jsou homologovány ve třídě II) se sníženou obsaditelností na 83 osob, přičemž ve voze je více míst k sezení, konkrétně 37. Sedadla jsou navíc vybavena bezpečnostními pásy. Oproti městským vozům se pak ty příměstské odlišují i zvýšeným výkonem motoru.

Průměrně vychází cena jednoho vozu na cca 1,6 mil. zlotých bez DPH (9,4 mil. Kč), což za 12m vůz s dieselem rozhodně nejsou právě drobné. Doplňme, že Krakov hodlá do budoucna pořizovat už pouze bezemisní a nízkoemisní vozidla, mezi něž však hodlá počítat i vozy s mild hybridními moduly. Ty od Solarisu jsou vůbec první, které dopravce pořídil, dosud měl MPK Kraków k dispozici jen 33 klasických hybridů.

Podobné články