Menu

Solaris uzavřel smlouvu na 2 000. elektrobus

Elektrobusy Urbino 12 electric se dostaly do České republiky nejprve díky prodejům pod značkou Škodovky. Letos Solaris zahájil dodávky prvních vozů ve vlastní režii do Ostravy. (foto: Solaris Bus & Coach)
Elektrobusy Urbino 12 electric se dostaly do České republiky nejprve díky prodejům pod značkou Škodovky. Letos Solaris zahájil dodávky prvních vozů ve vlastní režii do Ostravy. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 07. 2022 19:43
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Solaris Bus & Coach (člen španělské skupiny CAF) podepsal v uplynulých dnech kontrakt, kterým se počet celkově kontrahovaných (a z větší části i dodaných) elektrobusů dotkl symbolické hranice 2 000. V současné době mají elektrobusy Urbino v nejrůznějších délkách mít odbytiště již v 21 evropských zemích a 140 městech. Solaris ve své tiskové zprávě připomíná, že zatímco v roce 2012 vyjelo do ulic evropských měst jen 15 elektrobusů, loni už byl každý čtvrtý nově registrovaný městský autobus v západní Evropě řešen jako elektrobus. Je však nutné říci, že tento přechod k elektromobilitě se děje za bezbřehé finanční podpory jednotlivých států a EU, která navíc povinnost nakupovat zhruba pětinu všech vozidel jako ryze elektrických zakotvila pro členské státy do legislativy.

Solaris představil svůj první elektrobus v roce 2011, kdy byl na veletrhu v polských Kielcích ukázán prototyp vozu Urbino 8,9 LE electric, jenž v následujících letech sloužil pro účely zkoušek u zákazníků v Polsku a v Německu, než došlo v roce 2014 k jeho odstavení po nehodě. Vůz zůstal po celou dobu v majetku výrobce a nebyl nikdy předán žádnému dopravci. Solaris, který byl do té doby nesmírně aktivní v propagaci hybridních autobusů, nabídl trhu vozidlo, jež bylo tehdy schopné na jedno nabití ujet cca 100 km. Trakční motor pro prototyp dodala netradičně společnost Vossloh Kiepe, stejně jako výzbroj. Trakční baterie pocházela od firmy Wamtechnik a nabíječka od firmy Ekoenergetyka. Zajímavostí byla snaha výrobce prodloužil u vozidla dojezd úpravami oproti standardně vyráběným autobusům, jež měly vést ke snížení hmotnosti. V praxi to znamenalo například obložení bočnic a krytu motoru materiály z uhlíkových vláken, použití tenčího zasklení oken, užití lehkých sedadel cestujících, hliníkových ráfků místo ocelových, anebo podlahu z mahagonového dřeva, jež vykazovalo v porovnání s překližkou nižší hmotnost. Celkově se mělo Solarisu podařit snížit hmotnost oproti standardnímu vozu Urbino 8,9 LE o zhruba 300 kg. Ačkoli pozornost byla snižování hmotnosti věnována i při dalším vývoji elektrobusů, hlavní zájem přece jen směřoval k uplatnění nových typů baterií, elektrických výzbrojí a ke snížení spotřeby elektrických zařízení vozidel (například užitím klimatizací s tepelným čerpadlem).

Po elektrobusu o délce 8,9 m přišel již v roce 2012 autobus standardní délky a v roce 2013 doplnil nabídku i kloubový vůz Urbino 18 electric. Dnes je produktová řada elektrobusů doplněná i o 24m elektrobus (jehož homologační zkoušky momentálně probíhají) a 15m vůz v částečně nízkopodlažním provedení. Verzi o délce 8,9 m nahradila v loňském roce nová nazvaná Ubrino 9 LE electric (nabízená podobně jako 15m vůz pouze v elektrické variantě).

Z tiskové zprávy výrobce nevyplývá, kdo by měl být zákazníkem, jenž si má v budoucnu převzít onen 2 000. vůz. Současně se zpráva nezmiňuje ani o tom, zda jsou v součtu zahrnuta i vozidla, která byla vyráběna ve spolupráci se Škodou Electric (a dodávána českým výrobcem pod jeho vlastní značkou a obchodním jménem Perun), případně zde v oněch zhruba 700 dosud nevyrobených vozech jsou autobusy, které jsou již pevně objednány, anebo si zde producent pomohl i započtením případných opcí, u nichž však nemusí nakonec k odběru dojít. Bez ohledu na to může být pro mnohé tažení Solarisu na evropském trhu elektrobusů působivé a značka dlouhodobě vykazuje v rámci EU vysoké prodeje. V loňském roce byla s 390 registrovanými autobusy (při započtení zemí EU, Velké Británie, Švýcarska, Norska a Islandu) vůbec nejúspěšnějším hráčem na trhu.  

Podobné články