Menu

Solaris začal s dodávkami 50 elektrobusů pro Krakov

Část z 50kusové objednávky nových kloubových elektrobusů pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)
Část z 50kusové objednávky nových kloubových elektrobusů pro Krakov. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 03. 2021 19:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský Krakov významně rozšíří svou flotilu elektrobusů. Výrobce Solaris Bus & Coach ze skupiny CAF zahájil dodávky celkem 50 článkových vozů Urbino 18 electric, které do města dodává na základě loňského vítězství ve výběrovém řízení, v němž Solaris porazil německého konkurenta Mercedes-Benz (potažmo EvoBus). Již dnes se v Krakově, jež je považován za jedno z nejkrásnějších polských měst, prohání 28 elektrobusů od Solarisu.

Krakov se stal prvním polským městem, které v roce 2014 začalo provozovat elektrobusy na pravidelných linkách MHD. S dodávkou čítající celkem 28 vozů se stal z Krakova jeden z největších provozovatelů elektrobusů od Solarisu. Přestože místní DP zdůrazňoval ekologickou funkci vozidel, netajil se ani odvrácenou stranou mince nákupu vozidel, když poukazoval na skutečnost, že musí pořizovat větší počet elektrobusů než dieselových autobusů (kvůli časům na nabíjení) a že potřebuje více řidičů pro zajištění oběhů. Dopravce i město zkrátka přiznávali, že elektrobusy nakupují proto, že je na ně výrazná dotace při pořízení z EU a že bez dotací by se cestou nákupu těchto vozů vydali jen těžko. Ostatně ani současné pořízení 50kusové flotily elektrobusů rozhodně není zadarmo. Jeden vůz vychází v přepočtu na sumu 19,84 mil. Kč, což v součtu znamená přibližně 992,5 mil. Kč za celou flotilu. Dotace však pokryla zhruba 65 % z kupní ceny (660 mil. Kč).

První vozy byly slavnostně předány do provozu dne 18. 3. 2021, celá padesátikusová flotila by měla být ve městě do poloviny letošního roku. Město přitom zažádalo v rámci projektu Zelená veřejná doprava o dotace na nákup dalších 40 článkových elektrobusů, neboť bruselské penězovody prozatím nevysychají. V případě, že by se podařilo tyto vozy nakoupit, bude již flotila vozového parku autobusů v Krakově tvořena ze zhruba 20 % právě elektrobusy.

Současná dodávka nových vozů si vyžádala opět úpravy v garážích dopravce v souvislosti s vybudováním nabíjecích míst. Těch vzniklo 50, tedy pro každý autobus jeden. Samotná nabíječka pro tzv. pomalé nabíjení byla součástí dodávky vozidel. Na trase mají elektrobusy využívat vybudovaných rychlonabíjecích stanic, k nimž se budou připojovat pomocí sběračů (celkem se v Krakově nachází 5 rychlonabíjecích stanic ve městě a 2 další v rámci garáží).

První z nových elektrobusů budou sloužit na lince číslo 179 spojující konečné Osiedle Kurdwanów a Dworzec Główny Zachód. Tato linka projíždí částí města, v níž jsou dlouhodobě překračovány normy nastavené v oblasti kvality ovzduší.

Závěrem dodejme, že každé z nových 18m elektrických Urbin nabídne až 141 míst, z toho 43 k sezení. Baterie jsou použity na bázi článků NMC (Solaris High Energy) s celkovou kapacitou přes 300 kWh.

Podobné články