Menu

SOR NS 18 diesel pro pražský DP

Druhý vyrobený SOR NS 18 diesel odpočívá v květnovém slunci před zákaznickým centrem v Libchavách. Společnost mu dělá elektrobus EBN 11,1 vyrobený v roce 2017, který byl dlouhodobě testován na sofijském letišti. (foto: Martin Burda)
Druhý vyrobený SOR NS 18 diesel odpočívá v květnovém slunci před zákaznickým centrem v Libchavách. Společnost mu dělá elektrobus EBN 11,1 vyrobený v roce 2017, který byl dlouhodobě testován na sofijském letišti. (foto: Martin Burda)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 05. 2021 09:05
Matěj Stach
1 minuta čtení

Ještě nedávno dvoučlenný klan kloubových vozů s karoserií SOR NS se čerstvě dočkal třetího přírůstku, kterým se stal dieselový autobus NS 18 v provedení pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Vůz do hlavního města zavítá v letošním roce v rámci dlouhodobého testování.

Zatímco libchavský SOR již dodal zákazníkům přes 70 autobusů NS 12 v provedení se spalovacím motorem a ještě zhruba o pět desítek více vozů s pohonem elektrickým, tedy trolejbusů a elektrobusů, kloubová modifikace stále poměrně mladého modelu se zatím výrazného rozšíření nedočkala. Nástupce výběhového modelu NB 18 CITY, jehož prototyp spatřil světlo světa už roku 2006, byl přitom představen již v listopadu 2018 na veletrhu CZECHBUS.

Od té doby vznikla kromě žlutého dieselového prototypu pouze jedna další karoserie, která byla použita jako základ vozu Škoda 33 Tr dodaného v roce 2019 do severočeských Teplic. Dalšího přírůstku se článková varianta modelu NS dočkala až letos. A nejde přitom o posilu ledasjakou, adresný předváděcí vůz pro DPP je vůbec prvním zástupcem rodiny NS 18 plnícím emisní normu EURO VI-E, jež vstoupila v platnost v lednu 2020. Není bez zajímavosti, že v řadách autobusů zapůjčených jako náhradních pražskému DP nalezneme i prototyp NB 18 CITY plnící normu EURO VI-A. Konkrétně jde o řepský stroj s číslem 5997 (ev-6997).

Jak napovídá naší redakcí získaná fotografie, autobus je oděn do standardního bílo-červeného schématu DPP, ovšem přizpůsobeného designu modelové řady NS. O to zajímavější je pohled dovnitř do vozu, který ukrývá salon vyvedený dle regulí PID. Namísto žlutých madel jsou užity tyče nerezové, sedadla jsou zase barevně rozrůzněna. Žádné překvapení se naopak nebude konat v zadních partiích stroje, neboť motor od firmy FPT Industrial (obdoba Iveco Cursor 9) a šestistupňová převodovka ZF jsou standardní výbavou kloubových autobusů SOR směřujících nejen do Prahy a ani nová generace vozů se v tomto duchu nebude odlišovat. U dvanáctimetrové verze sice došlo v roce 2019 ke zkušební zástavbě převodovky Voith (prototyp v. č. 2), sériová produkce na tento počin ovšem dosud nenavázala.

Poděkování: Martin Burda

Podobné články