Menu

Soutěž na trolejbusy v Jihlavě vyhrála Bozankaya. Dopravce ji zrušil

Trolejbus Škoda 32 Tr v centru Jihlavy v září 2023. Je otázkou, zda existují i jiné typy vozidel, jež je možné do Jihlavy vlastně dodat. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 32 Tr v centru Jihlavy v září 2023. Je otázkou, zda existují i jiné typy vozidel, jež je možné do Jihlavy vlastně dodat. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
01. 07. 2024 19:16
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Již potřetí došlo v České republice ke zrušení zadávacího řízení na dodávku nových trolejbusů, jehož vítězem se měla stát turecká společnost Bozankaya se svým modelem SNG. První případ se odehrál v počátkem roku 2023 v Českých Budějovicích, druhý na podzim téhož roku v Teplicích a nyní se obdobný scénář zopakoval v Jihlavě.

V prosinci 2022 se odevzdávaly nabídky do zadávacího řízení na dodávku 14 článkových trolejbusů pro Dopravní podnik města České Budějovice, jehož se vedle tradičního hegemona trhu, Škody Electric, zúčastnila také turecká společnost Bozankaya. Zadavatel ovšem soutěž již po měsíci zrušil, aniž by vybral vítěze. Cenově lepší nabídku přitom měl poskytnout výrobce z Ankary. Zadavatel zrušení odůvodnil tím, že se mu podařilo zajistit prostředky na větší množství nízkopodlažních trolejbusů a že soutěž zopakuje s požadavkem na možnost dodání většího počtu vozidel. To skutečně následně udělal, přičemž v opakovaném tendru se již radoval výrobce z Plzně, který nabídl dodávku jednoho vozu Škoda 33 Tr (s karoserií SOR řady NS) za 19,61 mil. Kč, což je cena odpovídající i v západní (!) Evropě hodnotě kloubového vodíkového autobusu, nikoli parciálního trolejbusu (jinými slovy tak dnes České Budějovice kupují vůbec nejdražší jednomotorové parciální trolejbusy v české historii). Bozankaya se v tendru pokoušela uspět i napodruhé, ale zadavatel tentokrát našel důvody pro její vyloučení.

Další případ, vůbec nejbizarnější, se odehrál na severozápadě Čech. V únoru 2023 vypsalo město Teplice soutěž na dodávku celkem desíti parciálních trolejbusů – dvou o délce 18 m a osmi standardní délky. Do soutěže byly doručeny dvě nabídky. Bozankaya nacenila desítku vozů na částku 128,855 mil. Kč bez DPH, Škoda Electric za 155,5 mil. Kč. Táhnoucí se tendr byl rozřešen nanejvýš podezřelým způsobem.

Město využilo ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek (konkrétně § 127 odst. 2, písm. h)), které umožňuje zrušit soutěž v případě, že v zadávacím řízení zůstal pouze jediný účastník. Aby taková situace mohla nastat, musel nejprve jeden z účastníků „odpadnout“, přičemž asi nepřekvapí, že tuto úlohu na sebe převzala Škoda Electric, která dne 30. 8. 2023 informovala zadavatele, že odstupuje od podané nabídky v rámci zadávacího řízení. Na samotném výsledku soutěže se tímto aktem nic neměnilo – vítězství měl tak jako tak získat dodavatel z Turecka, prostor pro zneužití zákonného paragrafu se tím však otevřel.

Asi není zapotřebí připomínat, že v minulosti se všech veřejných zakázek na dodávku trolejbusů pro Teplice účastnil vždy jen jediný účastník, přičemž nikdy dříve nebyl tento důvod záminkou ke zrušení tendru. Před několika dny vypsaly Teplice trolejbusovou soutěž znovu a vzhledem ke změnám na českém trhu lze předpokládat, že nabídka přijde tentokrát už jen jediná. Bude bezpochyby zajímavé sledovat, zda budou Teplice v takovém případě aplikovat ustanovení příslušného paragrafu znovu.

Prostor pro zrušení soutěže nalezla nyní také Jihlava, jež vypsala soutěž na dodávku 12 nových trolejbusů (z toho šesti parciálních) v září 2023. Bozankaya nabídla trolejbusy za sumu 141 064 500 Kč (tj. průměrně na vůz 11 755 375 Kč), zatímco Škodovka nacenila vozidla na 157 650 000 Kč (tj. průměrně na vůz 13,375 mil. Kč). Jihlavský DP soutěž nesmírně dlouho vyhodnocoval a v jejím průběhu měl uskutečnit i pokus o vyloučení tureckého producenta. Nakonec však k eliminaci žádného z uchazečů nedošlo, přesto si vítězství nikdo neodnesl. Písemná zpráva zadavatele pouze uvádí, že došlo ke zrušení soutěže, aniž by byl uveden důvod. Dopravce hodlá vypsat tendr znovu a bude jistě velmi zajímavé sledovat, čím se nová soutěž od té původní liší a jaké zajímavé obchodní či omezující podmínky se v ní objeví.

Podle nepotvrzených informací měla Bozankaya ovládnout ještě jednu aktuálně běžící soutěž na nové trolejbusy. Lze očekávat, že také v tomto případě si zadavatel nalezne nakonec záminku, jak uchazeče z tendru vyprovodit, resp. jak soutěž zrušit. Momentálně mu k tomu postačuje nechat v poklidu uplynout tzv. zadávací lhůtu, po níž je nutné zadávací řízení zrušit ze zákona.

Vítězství si tak Bozankaya – alespoň prozatím – uhájila jenom v Praze. Zde může pražský DP již takřka tři měsíce podepsat s vítězem smlouvu, prozatím tak ale nečiní a k zadávacímu řízení se vůbec nevyjadřuje.

Podobné články