Menu

Společnost SOR Libchavy představila novou řadu autobusů

Bíle lakovaný vůz SOR ICN 12 v dieselovém provedení si mohou prohlédnout návštěvníci veletrhu CZECHBUS. (foto: Miroslav Halász)
Bíle lakovaný vůz SOR ICN 12 v dieselovém provedení si mohou prohlédnout návštěvníci veletrhu CZECHBUS. (foto: Miroslav Halász)
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 11. 2021 17:27
TZ SOR
4 minuty čtení

Český výrobce SOR Libchavy spol. s r. o. představil na veletrhu CZECHBUS ve světové premiéře svou novou řadu autobusů určenou zejména pro meziměstskou a příměstskou dopravu. Nové vozy ve výrobním programu společnosti nahradí úspěšné vozy řady C, CN a BN. Po představení nového městského vozu řady NS před 5 lety jde o dokončení úplného přechodu ke zcela nové modelové řadě vozidel. 

SOR Libchavy vyrábí autobusy v České republice již 28 let. Ten úplně první sjel z výroby v roce 1993. Z producenta zaměřeného původně výhradně na malé autobusy (tzv. midibusy) se firma postupným rozšiřováním výrobního programu stala výrobcem, který byl schopen pokrýt široké portfolio od midibusů až po článkové vozy s délkou bezmála 19 m. Kromě dieselových autobusů nabízí firma také trolejbusy, elektrobusy a autobusy s pohonem na zemní plyn. Další alternativní pohony s ohledem na současný tlak na výrobce po zavádění ekologických pohonů SOR sleduje v rámci svého vývoje.

Pohled do interiéru autobusu SOR ICN 12 ve směru od kabiny řidiče. (foto: Miroslav Halász)

…a ve směru ze zadní části vozu ke kabině. (foto: Miroslav Halász)

V roce 2016 firma představila na veletrhu v Hannoveru svůj první nový autobus o délce 12 m, který byl zamýšlen pro postupnou náhradu řady městských vozů SOR NB 12 a NB 18 CITY. Vozidla nové řady SOR NS postupně vznikla ve formě elektrobusů, dieselových vozů, trolejbusů a plynových autobusů a od počátku roku 2022 ve výrobním programu skutečně definitivně nahradí starší „en béčka“, jež se stala typickým představitelem městského autobusu v mnoha českých a slovenských městech, včetně Prahy, kde bychom jen ve službách pražského DP napočítali přes tisíc těchto autobusů.

Letos, v roce 2021, přichází SOR s další novinkou, která má ambici nahradit ve výrobním programu dosavadní produkci vozidel typových řad C, CN a BN. Jejich historie sahá až do samotných počátků vývoje SORu, tedy do první poloviny 90. let, byť v mezičase prošla vozidla pochopitelně celou řadou technologických i designových změn a postupně přibývaly či naopak ubývaly některé typy v nabídce.

Podobně jako u vozů SOR NS je i u řady ICN a IC používáno vytažení podlahové krytiny do bočnic, kde pak slouží jako obklad. (foto: Miroslav Halász)

Sedačky přístupné z úrovně nízké podlahy. (foto: Miroslav Halász)

Připomeňme, že první jmenovaný typ (C) je určen pro linkovou dopravu a představuje vůz se standardní výškou podlahy (tedy nenízkopodlažní), jenž nabízí prostor na zavazadla pod podlahou vozu. Ve výrobě jej má nově nahradit typ SOR IC. Další jmenované typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelná díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.

„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Ing. Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy. „Nové autobusy již budou bez typické vyvýšené střechy, ale i to naši zákazníci již mohou znát. Všechny naše částečně nízkopodlažní elektrobusy EBN totiž byly vyráběny již se střechou v jedné rovině,“ připomněl ředitel SORu řadu EBN, které se má přechod na novou platformu také výhledově týkat. 

Stanoviště řidiče má nabízet velkoryse řešený prostor. (foto: Miroslav Halász)

Na úspěch původních „hrbáčů“ chce SOR svými novými autobusy SOR IC, ICN a IBN navázat. Jejich hlavní předností má být nadále nízká hmotnost, která se pozitivně projevuje v nižší spotřebě paliva a nízkých provozních nákladech. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl k novince Ing. Filip Murgaš, PhD., jednatel a obchodní ředitel společnosti.

Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ doplnil Murgaš.

Autobus SOR ICN 12 s vyklopenou plošinou pro vozíčkáře. (foto: Miroslav Halász)

Premiéra nových autobusů se odehrála na veletrhu CZECHBUS v Praze, kde se představili hned dva zástupci nové modelové řady, oba v délkové verzi 12 m. Jeden z vozů představuje tradiční řešení dieselového autobusu SOR ICN 12, druhý je pak v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn typ SOR ICNG 12.

Autobus na první pohled zaujme svým značně netradičním designem, který má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno), a zároveň se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii s poněkud „krabicovým“ vzezřením. Autorem designu je stejně jako v případě modelu SOR NS doc. Ing. arch. Patrik Kotas. Pozornost byla pochopitelně kromě vnějších křivek věnována i provedení interiéru a stanoviště řidiče, které zaujme vskutku velkorysým prostorem pro řidiče.

V současné době je vyrobeno několik vozidel, které se používaly k homologačním zkouškám a brzy by se měly objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.

Autorem designu vozidla je doc. Ing. arch. Patrik Kotas. Ten pro SOR realizoval i řadu vozidel SOR NS. (foto: Miroslav Halász)

SOR ICN 12 zachycený v České Třebové na terminálu Jana Pernera. (foto: Miroslav Halász)

Pohled zezadu na SOR ICN 12 v dieselové verzi. (foto: Miroslav Halász)

Podobné články