V listopadu 2024 se na autora článků, resp. na vydavatelství portálu Československý Dopravák, obrátila kancelář BBH, advokátní kancelář, s. r. o., a to s dvěma dopisy zaslanými přibližně s odstupem jednoho týdne, jejichž předmětem byla výzva k opravě dílčích článků zveřejněných na webové stránce www.cs-dopravak.cz. Dopisy byly zaslány v zastoupení tří obchodních společností ze skupiny Škoda Group, které se tímto dožadovaly úprav údajně zavádějících a nepřesných informací, jichž se měl autor dopustit v několika publikovaných textech.
Obě výzvy byly podrobně přezkoumány a jednotlivé argumenty kriticky vyhodnocovány, načež bylo na obě adekvátním způsobem prostřednictvím právní zástupkyně z naší strany reagováno. Některým požadavkům bylo částečně vyhověno (například ve věci překlepů), některé byly částečně odmítnuty (například ve věci dožadování se odstranění informací vyplývajících z profilů zadavatelů veřejných zakázek), v převážné většině případů jsme však žádali doplnění podkladů, na jejichž podkladě by byl autor potenciálně ochoten k požadovaným změnám textu přistoupit, neboť svou argumentaci nepovažoval předloženými tvrzeními společností skupiny Škoda Group za vyvrácenou. Teprve dne 11. března 2025 obdrželo naše vydavatelství odpověď na tato vyjádření, přičemž v odpovědi setrvaly tyto společnosti nadále na své žádosti o „opravu“ článků, aniž by však byly z jejich strany vypořádány podněty a připomínky vznesené z naší strany, případně byla poskytnuta vysvětlení (s jejichž obsahem se autor článků neztotožňuje) pouze k vybraným argumentům. S ohledem na tento trvající tlak jsme se rozhodli učinit opatření popisovaná níže.
Zprvu uvádíme, že výzvy nám byly zaslány ze strany následujících obchodních společností, přičemž plné moci, jejichž předmětem bylo zastupování při všech právních a jiných jednáních souvisejících s jakýmikoli nároky těchto společností vůči autorovi (Ing. Liboru Hinčicovi), stejně jako vůči vydavatelství, byly podepsány dále uvedenými osobami:
Za společnost Škoda Transportation a. s.:
Ing. Petr Novotný, předseda představenstva
Ing. Tomáš Ignačák, MBA, místopředseda představenstva
Za společnost Škoda Ekova a. s.:
Ing. Tomáš Ignačák, MBA, předseda představenstva
Ing. Martin Bednarz, člen představenstva
Za společnost Škoda Electric a. s.:
Ing. Karel Majer, předseda představenstva
Ing. Peter Novotný, místopředseda představenstva
Předmětem žádostí o opravy mělo být celkem 5 článků, konkrétně:
Prodej Ekovy Škodovce. Náklady na střední údržbu stouply o 102,8 % – I. díl
Prodej Ekovy Škodovce. Náklady na střední údržbu stouply o 102,8 % – II. díl
Prodej Ekovy Škodovce. Náklady na střední údržbu stouply o 102,8 % – III. díl
Komentář: Škoda Electric převzala Cegelec. Získává know-how i monopol
Škoda předala ostravskému DP poslední tramvaje 39T
Autor článků nesouhlasil a nesouhlasí s drtivou většinou uvedených argumentů (byly-li tyto vůbec doloženy) v jednotlivých výzvách, což jsme se snažili v odpovědích na oba přípisy vysvětlit, případně nabídli úpravy za předpokladu, že budou kromě pouhého tvrzení doloženy podklady k tomu, aby mohly být uvedené opravy uskutečněny. Z textace opakované výzvy datované dne 11. 3. 2025 však vyplývá, že se společnosti ze skupiny Škoda Group nadále dožadují tzv. oprav a vymazání vybraných pasáží textů, které považujeme za extenzivní, neboť by měly být odstraněny i názory autora či jeho kritické hodnocení událostí. Takové úpravy pouze na základě nepodložených tvrzení těchto společností nepředstavují dle našeho názoru „opravu“, za kterou jsou z jejich strany vydávány, nýbrž spíše cenzurní zásah do svobody projevu, která je nezbytnou součástí žurnalistiky. Jelikož máme za to, že jsou požadované úpravy bez doložení podkladů nepřípustné, rozhodli jsme se, že je do článků bez dalšího aplikovat nebudeme.

Tramvaj Škoda 39T ev. č. 1769 zachycená na snímku z doby před druhým kolem prezidentských voleb, jak prozrazuje billboard v levé části snímku. (foto: Libor Hinčica)
Naše vydavatelství, a obzvláště pak autor sám, pro něhož je psaní informačních článků z oboru dopravy pouze zálibou, musejí však jako soukromé osoby zohlednit též finanční aspekt vedení těchto názorových střetů s nadepsanými obchodními společnostmi. Přestože jsme přesvědčeni, že by další odpověď obsahující vysvětlení a kontra argumentaci měla stabilní základ, nepovažujeme nadále za efektivní vydávat za tímto účelem finanční prostředky. Z dlouhodobé perspektivy navíc nejsou možnosti našeho vydavatelství, ani autora samotného, srovnatelné s možnostmi protistrany (přece jen je skupina Škoda Group součástí nejbohatší české firmy PPF). Další investice v této záležitosti proto vnímáme jako neúčelné bez ohledu na výsledek dalších diskuzí. Autor by tímto navíc nutně musel trávit velké množství času a energie, které raději věnuje jiným soubojům a na jiných hřištích, které mají dle jeho názoru mnohem větší a důležitější společenský dopad.
S ohledem na to, že zjevně nelze dojít ke konsenzu mezi názorem autora na straně jedné a tvrzeními společností ze skupiny Škoda Group na straně druhé, rozhodli jsme se po zralé úvaze vyjít vstříc společnostem ze skupiny Škoda Group v tom směru, že všechny uvedené články budou nejpozději do půlnoci dne 24. 3. 2025 z webových stránek Československého Dopraváka zcela staženy. Nebudou tedy k dispozici ani v podobě, za níž si autor stál, ale ani v podobě, která byla požadována ze strany společností ze skupiny Škoda Group.
V rámci transparentnosti a seznámení se s argumenty obou stran zveřejňujeme na tomto místě kompletní komunikaci týkající se uvedených výzev, aby se čtenáři mohli se všemi argumenty seznámit, měli možnost komparace a získali náhled na postoj a jednání společností ze skupiny Škoda Group. Stejně jako předmětné články, i tato komunikace bude zveřejněna pouze po omezenou dobu, a to rovněž nejpozději do půlnoci dne 24. 3. 2025, kdy budou odkazy níže znepřístupněny.
Ke stažení (do 24. 3. 2025):
Odpověď Čs. Dopraváka ze dne 12. 12. 2024 k druhé výzvě týkající se článků o tramvajích Škoda 39T