Španělský závod švýcarského Stadleru z Valencie ovládl výběrové řízení na dodávku až 36 vlaků metra pro portugalskou metropoli. Základní kontrakt počítá s 24 třívozovými vlaky (tedy se 72 vozy), dalších 12 vlaků (36 vozů) si může Lisabon přikoupit v rámci opce.
Soupravy metra mají být určeny pro doplnění flotily po zprovoznění prodloužených úseků metra, konkrétně červené linky ze São Sebastião na konečnou Alcântara (o délce 4 km) a dvoukilometrové propojovací trati mezi současnou zelenou a žlutou linkou, z nichž by měla následně vzniknout okružní trasa (zatímco nynější koncové úseky obou linek budou sjednoceny pod žlutou barvu). Dokončení obou staveb se předpokládá v letech 2025 a 2026.
Výběrové řízení na nové vlaky pro lisabonské podzemí bylo vypsáno takřka před rokem (30. 11. 2023). Nabídky do něj podala dvojice účastníků – Stadler Rail Valencia s částkou 134 mil. € (zhruba 3,4 mld. Kč) za základní objednávku čtyřiadvaceti vlaků a čínská společnost CRRC Tangshan, která byla o 19 mil. € (cca 480,7 mil. Kč) levnější, což se stalo předmětem sporů, jež znemožňovaly dlouhou dobu kontrakt uzavřít.
Výrazně nižší cena Číňanů se dostala až na stůl předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen s výzvou na zahájení vyšetřování ve věci nedovolené státní podpory, která čínskému gigantu CRRC údajně umožňuje podhazovat ceny na (nejen) evropském trhu. Společnosti sdružené v rámci skupiny CRRC měly jen v letech 2015 až 2020 přijmout státní podporu ve výši 1,284 mld. USD (cca 55 mld. Kč), převážně ve formě daňových úlev a přímých grantů. V přepočtu na vykazované výnosy má státní podpora dosahovat v případě CRRC zhruba 2,2 % (z evropských firem mají mimochodem největší vládní podporu společnosti CAF a Alstom, u nichž má jít shodně o cca 0,6 %).
Právě podpora čínské vlády vedoucí ve svém důsledku k nekalosoutěžnímu jednání měla stát nakonec za tím, že se podařilo CRRC Tangshan z portugalské soutěže vyprovodit. Vítězství tak skončilo u Stadleru, který se může těšit na to, že dodá do města na březích estuáru řeky Tajo 49,6 m dlouhé třívozové vlaky. Bližší technické údaje prozatím společnost nezveřejnila.