Menu

Stadler dodá poprvé „tramvaje“ do USA

Stadler ukázal také dvě vizualizace možného barevného řešení vozidel. Zde je jedna z nich. (zdroj: Stadler)
Stadler ukázal také dvě vizualizace možného barevného řešení vozidel. Zde je jedna z nich. (zdroj: Stadler)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 10. 2024 19:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Stadler se pochlubila svým prvním velkým úspěchem na trhu kolejových vozidel pro městskou dopravu ve Spojených státech amerických. Pro město Salt Lake City ve státě Utah může vyrobit až 80 vozů obchodního jména Citylink (při základní objednávce zahrnující 20 kusů).

Stadler působí na trhu USA necelých deset let (svou první zakázku zde získal v roce 2015). S ohledem na podmínky lokalizace výroby pro projekty financované z federálních prostředků (tzv. Buy America Act) zde společnost narychlo zřídila menší výrobní závod, který vznikl adaptací dílen slavného železničního dopravce Union Pacific, a to právě v těsném sousedství Salt Lake City. Nyní by se měl tento podnik podílet na výrobě prvních vozidel městské dopravy, která budou na americký trh pod značkou švýcarského producenta dodána.

Anglická verze tiskové zprávy Stadleru hovoří o jednotkách „light rail“, německá naopak uvádí výraz „Straßenbahn“ (tj. tramvaj). Model Citylink, který je vyráběn od roku 2011, byl vyvinut v rámci Vossloh España ve Valencii, primárně jako tzv. vlakotramvaj. Stadler, který španělskou odnož Vosslohu v roce 2015 odkoupil, začlenil Citylink do své nabídky a pokračoval v jeho dalším vývoji. Škála konfigurací je poměrně široká. Může jít jak o vícesystémová vozidla umožňující přechod mezi tramvajovými tratěmi a železnicí (pak jde o skutečný tram-train), tak o vozidla určená pro provoz jen pod jednou napěťovou soustavou s provozním určením na regionálních či příměstských tratích pohybujících se na pomezí mezi železnicí a městskou dopravou. V případě amerických provozů jsou hranice mezi jednotlivými druhy kolejové dopravy ještě poněkud složitější.

…a tady již máme druhé navrhované barevné řešení Citylinků pro TRAX v Salt Lake City. (zdroj: Stadler)

V Salt Lake City se počítá s nasazením Citylinků na místním systému TRAX (využívající napěťovou soustavu pouze 750 V DC), který zahrnuje tři linky o celkové délce 93,36 km, jež byly uváděny do provozu postupně od prosince 1999. Na tratích dnes slouží vozy z produkce Siemensu (celkem 117 ks), které jezdí ve dvouvozových soupravách. Z evropského pohledu by šlo označit místní provoz za obdobu německých Stadtbahnů či za rychlodrážní tramvaj. Samotné Salt Lake City (a americká angličtina obecně) ale rozlišuje mezi pojmy light rail (ve smyslu onoho Stadtbahnu/rychlé tramvaje) a streetcar (tj. klasická městská tramvaj, kterou bychom v Salt Lake City také nalezli).  

Smlouva mezi Stadlerem a společností TRAX byla podepsána dne 23. 10. 2024. Základní objednávka počítající s dodáním 20 vozů má hodnotu 129 mil. amerických dolarů (cca 2,967 mld. Kč). Oproti stávající generaci vozů mají vozidla nabídnout o 14 % větší přepravní kapacitu, což má dopomoci s údajně rostoucím zájmem cestujících. Je pravda, že meziročně počet pasažérů na linkách TRAX stoupl, například při pohledu na data ze září 2023 a ze září 2024 je možné vidět 16% nárůst, zároveň se ale americká města jen velmi pozvolna vzpamatovávají z restrikcí a krize spojené s řáděním čínského koronaviru, takže i slibně vypadající čísla ze září 2024 jsou pořád o takřka čtvrtinu nižší (22 %) než ukazatele z posledního předcovidového  září (tj. roku 2019).

Doplňme, že Citylinky mají nahradit nejstarší vozy Siemens SD 100 z konce 90. let, které již trpí zvýšeným množstvím závad, navíc nejsou nízkopodlažní. Dodávky nových vozidel mají být zahájeny v roce 2027 s tím, že cestující by se jimi měli poprvé svézt po dokončení zkoušek o rok později.  

Podobné články