Společnost Stadler, resp. její španělská divize Stadler Rail Valencia, je součástí tříčlenného konsorcia 3 Eses, které vypracuje návrh na novou tramvajovou trať spojující hlavní uruguayské město, Montevideo, s východně sousedícím městem, Ciudad de la Costa. Celková délka navržené trati s 33 zastávkami, vozovnou a dvěma odstavnými plochami má být 35 km a hodnota této investice má činit zhruba 500 mil. USD (cca 11 mld. Kč). Pokud by se trať realizovala, vrátily by se tramvaje do Montevidea po několika dlouhých dekádách.
Iniciativu konsorcia 3 Eses na výstavbu infrastruktury tramvajové dráhy, která má začínat na montevidejském náměstí Independencia, schválilo Ministerstvo dopravy a veřejných prací Uruguaye minulý měsíc. Návrh byl schválen v rámci procesu soukromé iniciativy, ve kterém mohou soukromé společnosti předkládat státu významné projekty k realizaci. Předmětné konsorcium svůj záměr představilo poprvé na konci roku 2022 a nyní jej dané uruguayské ministerstvo vyzvalo k tomu, aby zhotovilo studii proveditelnosti. Očekává se, že studie bude hotová ještě letos.
Projekt tramvaje je v uruguayských médiích označován také jako vlakotramvaj a jeho podoba se zřejmě ještě upraví, ostatně už nyní se skloňují možné varianty výstavby a alternativní prodloužení trati. Hlavním motivem pro realizaci tramvají je dle uruguayské vlády snaha zrychlit mobilitu místních občanů a šetřit životní prostředí. Není to ovšem poprvé, kdy je ekologizace ulic hlavního města navrhována, před několika lety se totiž zvažoval návrat trolejbusů.
Dodejme ještě, že Stadler coby zahraniční podnik už jeden obchodní úspěch na trhu tohoto malého jihoamerického státu má, neboť na něj dodává nákladní lokomotivy. Saceem je pro změnu uruguayská společnost věnující se strojírenství, stavebnictví a koncesím a Stiler je stavební společnost rovněž se sídlem v této jihoamerické zemi.