Italský Milán podepsal další rámcovou smlouvu na dodávku nových tramvají se švýcarským Stadlerem. Pro něj se jedná během posledních třech let už o druhý úspěch ve veřejné zakázce na obnovu přestárlého vozového parku tramvají ve městě.
V září 2020 spolu dopravce ATM a Stadler kontrasignovali kontrakt na dodání až 80 tříčlánkových vozů výrazně přepracované koncepce Tramlinku (s prvním a posledním otočným podvozkem, zatímco standardně je Tramlink vyráběn jako vůz s neotočnými podvozky), z nichž si metropole Lombardie zvládla objednat už šest desítek vozů. Ten první přišel do „města módy“ 1. prosince loňského roku, nicméně zkoušky v ulicích byly zahájeny až v květnu roku letošního. Nyní došlo k podpisu další smlouvy, která umožňuje dodat do druhého největšího italského města až 50 vozů ve dvou délkových variantách.
Soutěž na dodání až 50 obousměrných vozů vybavených antikolizním systémem byla vypsána 1. 8. 2022 s tím, že nabídky se mohly překládat do 26. 10. 2022. Stadler měl vítězství poněkud usnadněné, protože do tendru se přihlásil kupodivu jako jediný, přičemž nabídl vozidla za sumu 168,575 mil. € (cca 3,965 mld. Kč), což byl přesně rozpočet stanovený dopravcem.
Zakázku zastřešuje španělský závod ve Valencii, jenž byl jako vítěz oznámen už v dubnu, k objednávce prvních 14 vozů ovšem došlo teprve nyní. Z padesátky tramvají má mít 25 menší přepravní kapacitu a 25 vyšší.
První odvolávka předpokládá do června 2026 doručení vozidel s vyšší přepravní kapacitou, které mají vycházet koncepčně z tramvají, jejichž dodávky nyní do Milána probíhají, avšak oproti nim mají být o dva články delší. Půjde tedy o pětičlánková vozidla o délce cca 35 m, kdy přední článek a poslední článek budou umístěny na otočném podvozku, další dva články na neotočném povozku a střední díl bude nesený. Kratší provedení má korespondovat s nynějšími dodávkami, tj. půjde o tříčlánkové vozy o délce cca 25 m). Čtrnáctka pětičlánkových vozů bude financována z národního programu obnovy a odolnosti PNRR (Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza).