Švédská metropole podruhé během tří měsíců přistoupila k odstavení flotily tramvají CAF Urbos AXL. Důvodem jsou závady brzd. Vozový park tramvají v srdci této skandinávské monarchie je tvořen pouze tramvajemi španělského CAFu, kterých bylo v letech 2013 až 2021 dodáno 40, a staršími vozy Bombardier Flexity (1999–2009), jejichž flotila čítá 37 vozů. „Uvozovnění“ Urbosů tedy znamená pro zajištění výkonů stockholmských tramvají nemalý problém.
Tramvajová síť v hlavním městě země s třemi korunami ve znaku je tvořena pěti tramvajovými linkami. Vynucené odstavení tramvají CAF Urbos AXL znamenalo už v lednu zastavení provozu na lince číslo 21 známé jako Lidingöbanan (o délce 9,2 km) a její náhradu autobusy, kterých měl však provozovatel tramvají nedostatek, a tak autobusy jezdily jen v nepravidelném intervalu. Podobně se odklidily tramvaje CAF i z tzv. městské linky číslo 7 (Spårväg City o délce 3,5 km), kde místo Urbosů AXL zaskočily vedle autobusů na čtyřech kurzech dokonce i historické tramvaje. Ty jsou na části trasy linky číslo 7 provozovány pravidelně (jako linka 7N), ostatně trasa v roce 1991 vznikla pouze pro účely využití coby turistická atrakce a regulérní tramvajová linka se z ní stala po krátkém prodloužení až v roce 2010. Zajištění provozu ostatních stockholmských tramvajových tras se podařilo docílit rozpojením dvouvozových souprav, a tedy výrazným snížením komfortu cestujících.
Závada se poprvé objevila 12. 1. 2023 při ranním výjezdu, kdy s výjimkou nouzové brzdy žádné další nefungovaly. Dopravce na tento problém zareagoval okamžitým stažením všech ostatních tramvají zpět do vozoven a po prověření stavu byly vraceny do provozu postupně od 21. 1. 2023 s tím, že provozovatel jako závadu označil vadný snímač rychlosti na jednom podvozku, který měl chybně vyhodnotit rychlost kol a protismykovou ochranu a uvolnit mechanickou brzdu používanou k dobrzdění vozidla.
Dne 23. 3. 2023 se ovšem provoz tramvají CAF zastavil podruhé, byť tentokrát ne všech. Dopravce rozlišuje vzájemně typy A35 a A36, z nichž druhý jmenovaný je vybaven zabezpečovačem, kterým musí disponovat vozy provozované na Lidingöbanan (celkem jde o 9 tramvají CAF Urbos AXL). Právě typ A36 byl po opětovných problémech označen jako bezpečný, čímž nebylo nutné provoz na dané lince oproti situaci v lednu zastavovat.
U vozů A35 se povaha problému nezměnila – opět se ukázalo, že přestávají brzdit při nízké rychlosti (do 7 km/h), tedy že dochází k výpadku mechanické brzdy, což již nebylo vykazováno jako závada čidla, ale jako závadu nastavení softwaru. Omezení tentokrát bylo vyřešeno úplným zastavením provozu linky číslo 7 (Spårväg City), zrušením části spojů na lince č. 12 (Nockebybana; o délce 5,6 km) a opětovným rozpojením vozů na lince číslo 30 (Tvärbanan), která je s délkou 18,2 km nejdelší tramvajovou linkou ve městě.
Podle černých scénářů by osekání provozu tramvají mohlo zabrat až měsíc. Přestože má CAF na aktualizaci softwaru již pracovat, bude pro ověření jeho správné funkčnosti nutné absolvovat vybrané zkoušky pod dozorem švédské obdoby drážního úřadu. Do vydání nového povolení pro provoz nebude možné tramvaje vypravit znovu do provozu.
CAF se s problémy u svých tramvají potýká u některých zákazníků dlouhodobě. Třikrát musel být například kvůli prasklinám na podvozcích přerušen provoz tramvají v anglickém Birminghamu – naposledy trvala tato odstávka od 19. 3. až do 9. 6. 2022. Ještě déle trvalo odstavení tramvají v australském Sydney – od října 2021 až do podzimu 2022 (tramvaje se zde navracely do provozu postupně po dobu několika týdnů).