Menu

Švestková dráha pořídila autobus SOR NB 18 CITY

Autobus SOR NB 18 původně pražského čísla 6610 se stal novým přírůstkem AŽD Praha. Na snímku z června 2019 projíždí pražskými Malešicemi. (foto: Radek Kolář)
Autobus SOR NB 18 původně pražského čísla 6610 se stal novým přírůstkem AŽD Praha. Na snímku z června 2019 projíždí pražskými Malešicemi. (foto: Radek Kolář)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 08. 2024 20:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Netradiční přírůstek se objevil ve vozovém parku tzv. Švestkové dráhy, kterou vlastní od roku 2016 společnost AŽD Praha, jež na ní zajišťuje pravidelný provoz vlaků objednávaných Ústeckým krajem, byť původně hodlala využívat trať hlavně coby polygon na zkoušky vlastních zařízení v oblasti zabezpečovacího a signalizačního zařízení. Dopravce svůj vozový park rozšířil o svůj první autobus, konkrétně o vůz SOR NB 18 CITY, který si koupil od DP hl. m. Prahy coby ojetý. Brzy by měl navíc doplnit zakoupit ještě jeden vůz ve 12m provedení.

Připomeňme, že tzv. Švestková dráha je přezdívka železniční trati z Čížkovic do Obrnic postavené v roce 1898, která svůj název získala od sadů švestek, které se kolem dráhy už v minulosti v hojné míře nacházely. Na trati byl od roku 2008 zajišťován pouze provoz turistických vlaků, po zakoupení dráhy ze strany AŽD a její částečné opravě, jež umožnila navýšení cestovní rychlosti, zde začal Ústecký kraj od roku 2019 objednávat opět celotýdenní provoz, přičemž samotná linka U10 zahrnuje nejen samotnou „Švestkovku“, ale spojuje Litoměřice město s Mostem. Pro provoz na trati dnes dopravce využívá vozidla řady 818 (RegioSprinter).

V případě nutnosti zajistit náhradní autobusovou dopravu při mimořádných událostech se ukázalo pro AŽD Praha problematické obstarat potřebné autobusy. Při nedávném sesuvu půdy (2. 6. 2024) po vydatných deštích mezi Litoměřicemi a Žalhosticemi se například podařilo v první etapě zajistit autobus až od pražského DP, který zapůjčil dne 3. 6. 2024 jeden z vozů SOR NB 12 CITY (ev. č. 3719). Zrodila se tak myšlenka na pořízení vlastních autobusů, kterými by byl dopravce schopen reagovat na případné mimořádnosti rychleji.

Volba padla právě na pražský DP, který díky nákupu nových parciálních trolejbusů a dieselových a mild-hybridních autobusů začal ve větší míře odstavovat své nejstarší autobusy SOR NB 12 a 18 CITY. Pro potřeby Švestkové dráhy byl zatím pořízen článkový vůz SOR NB 18 CITY někdejšího ev. č. 6610, který spadá vůbec do první dodávky těchto autobusů z roku 2009, jež zahrnovala 30 vozů (6601 až 6630). Vůz byl od svého dodání až do vyřazení deponován v garážích Hostivař, s cestujícími se naposledy objevil v provozu dne 23. 5. 2024. Švestková dráha měla vůz dle registru smluv pořídit za sumu 130 000 Kč bez DPH.

Článkový vůz bude do provozu poprvé nasazen během hudebního festivalu Švestka FEST o víkendu 6. a 7 září 2024, kdy bude vozit účastníky akce mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. Do ostrého provozu se oba autobusy mají dostat od listopadu, přičemž obdrží také tematický polep.

Podobné články