Po více než roce od schválení výsledků designové soutěže #RebrandPID řešící i jednotný lak Pražské integrované dopravy se systém konečně dočkal prvních nových vozidel do něj oděných. Výhru v této kategorii si odnesl Dopravní podnik hl. m. Prahy s jeho dvaceti novými autobusy Solaris New Urbino 10,5, jejichž objednáním společnost dočerpala rámcový kontrakt z roku 2020. Vozy z čerstvé dodávky jsou rovnoměrně rozděleny mezi garáže Vršovice a Klíčov.
Historicky první výběrové řízení na autobusy mladé kategorie midibus plus (Md+) DPP uzavřel 14. 2. 2020 podepsáním rámcové smlouvy s polsko-španělským Solarisem Bus & Coach z koncernu CAF. Ihned přitom deklaroval zájem o zakoupení alespoň části vozidel, na něž nakonec uzavřel smlouvu v polovině dubna stejného roku. První objednávka 20 ks malých Urbin spolu se šesti diagnostickými sadami přišla podnik na celkem 110 903 876 Kč bez DPH, z čehož jeden „jezevčík“ stál 5 499 760 Kč. Ve druhé, stejně početné vlně objednané 12. března 2021 zůstala cena za jeden autobus shodná, ta výsledná ovšem mírně poskočila na 111 918 863 Kč bez DPH. Výslednou sumu totiž ovlivnil nákup tentokrát 13 diagnostických sad, z toho 8 sloužících pro odhalování závad autobusů a 5 určených na diagnostiku klimatizací. K tomu DPP v rámci smlouvy zakoupil ještě pět radiostanic. Termín dodání vozidel a dalších objednaných zařízení byl stanoven do 17. 12. 2021 – o den dříve než u objednávky z minulého roku, vozy ale tentokrát dorazily s výrazným předstihem.
O tom, jak jsou malé Solarisy vybaveny, jsme psali již v textu z prosince 2020. Jelikož kromě změny vnějšího laku, jenž se na čerstvě dodaných kouscích řídí novým vizuálem a vládne mu tedy světle šedá s dvojicí svislých červených pruhů na bočnicích a vždy jedním na čele, nedošlo k odchylkám jiným, můžeme si dovolit tuto pasáž přeskočit. První „jezevčíci“ z letošní várky dorazili do domovských garáží Vršovice 7. září 2021 v počtu pěti kusů. O dva dny později na ně navázala další pětice, která dodávky do garáží č. 4 uzavřela, neboť jak už bylo poznamenáno již v úvodu článku, zbylé vozy putovaly na Klíčov. Na sever Prahy dorazilo prvních 5 kusů v úterý 14. září, předposlední várka o čtyřech vozech přišla ve čtvrtek 16. Poslední Urbino budoucího ev. č. 2340 dorazí oproti ostatním vozům se zpožděním patrně v říjnu 2021.
Vršovická New Urbina 10,5 obdržela čísla navazující na vozy z loňského prosince, zaujala tedy číselný interval 2321-2330. Klíčovská desítka Solarisů poté obsadila č. 2331-2339, resp. po 2340. Můžeme vypíchnout skutečnost, že autobus ev. č. 2321 ihned posloužil jako pokusný králík, neboť na něm bylo před polepením zbytku vozů otestováno rozložení piktogramů, log systému i výsostných znaků pražského DP ve vztahu k novému laku. V této podobě se rovnou představil i na Autobusovém dni PID v sobotu 25. 9. 2021.
Od loňského prosince byly v rámci sítě linek Dopravního podniku hl. m. Prahy vyhrazeny pro autobusy kategorie midibus plus linky 101 a 138 o celkem 17 pořadích v pracovních dnech s tím, že jeden z kurzů zajišťuje také spoj školní linky 259. Od 1. září se k nim poněkud s předstihem přidala linka 121 propojující Polikliniku Budějovická s Nádražím Braník přes Lhotku, na níž má svoje místo od pondělí do pátku rezervováno celkem 5 vozů Md+ – až doposud tam ovšem jezdily kvůli jejich nedostatku jen minimálně. Od 4. října 2021 je doplní v případě garáží Vršovice posilová 122 spojující v ranní špičce Opatov s Újezdem u Průhonic (1 pořadí v PD) a pravobřežní linka 105 (2 pořadí v PD), na Klíčově poté budou mít midibusy plus od stejného data vyhrazené linky 159 (2 pořadí) a 202 (7 pořadí), o víkendu se pak ukážou také na 185. Vršovické Solarisy navíc mimo pracovní dny obslouží ještě linku 172.
První New Urbina z čerstvé dodávky zasáhla do provozu 29. září 2021, kdy brány garáží Vršovice premiérově opustilo hned 5 vozů, a to celá první várka s ev. č. 2321-2325. Vzestupně byly vozy nasazeny na pořadí 138/1, 101/1, 138/7, 101/2 a 121/1 s tím, že autobus ev. č. 2324 svou směnu nedokončil. Dnes, tj. 30. 9. 2021, už je v hlavním městě k vidění mnohem více svislých pruhů, na své trasy totiž vyjely i zbylé nové Solarisy příslušící Vršovicím, konkrétně vůz ev. č. 2326 na pořadí 138/10, 2327 na 138/8, 2329 na 101/3 a 2330 na 138/4. Do provozu poprvé zasáhl také ve výčtu vynechaný vůz 2328 (138/12), ten byl ovšem pro závadu z linky stažen.