Menu

Švýcarský HESS vyrobí po takřka 40 letech 12m trolejbusy

12m trolejbusy jsou v nabídce HESSu novinkou. Ty poslední vyrobil v roce 1989. (foto: HESS)
12m trolejbusy jsou v nabídce HESSu novinkou. Ty poslední vyrobil v roce 1989. (foto: HESS)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 07. 2024 19:37
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Švýcarský HESS vyhrál výběrové řízení na dodávku nových trolejbusů pro město Biel (ačkoli nutno dodat, že sám výrobce v souladu se současnou marketingovou rétorikou označuje objednaná vozidla jako „elektrobusy“). Vůbec poprvé dojde k vyrobení vozů s obchodním jménem lightTram® také ve standardním 12m provedení. Dosud v něm výrobce nabízel pouze své elektrobusy.

Trolejbusová doprava je součástí města Biel se zhruba 55 000 obyvateli už od roku 1940. V současné době jsou v provozu tři linky, pro jejichž obsluhu je zapotřebí ve špičkách pracovních dnů vypravit 16 trolejbusů. Celkem jich má momentálně dopravce včetně provozní rezervy dvacet z let 2008 (BGT-N2C) a 2018 (lightTram® 19 DC).

Trolejbusy mají nahradit flotilu 21 dieselových autobusů. (foto: HESS)

Nyní si k nim místní Dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Biel) pořídí dalších 18 vozů, z nichž čtyři budou mít délku 12 m (lighTram® 12 DC) a 14 bude článkových (lighTram® 19 DC). Všechna vozidla budou koncipována jako parciální trolejbusy a nahradí dieselové autobusy. Konkrétně má osmnáctka nových přírůstků posloužit coby náhrada jednadvaceti dieselových autobusů. Zcela by pak měly trolejbusy ovládnout současnou autobusovou linku číslo 9. Dodávka vozidel se předpokládá v roce 2027, dopravce pak může využít opci na dalších až 50 vozů (včetně tříčlánkových), kterými by mohl v náhradě dieselových autobusů trolejbusy pokračovat. Druhá etapa obnovy je plánována od roku 2030, kdy se bude blížit konec životnosti autobusů pořízených v roce 2016.

HESS naposledy vyrobil 12m trolejbusy v letech 1988 a 1989 pro Luzern. Šlo o 30kusovou sérii s elektrickou výzbrojí Siemens, na níž participovala v oblasti výroby mechanické části hned trojice výrobců (vedle firmy HESS šlo ještě o NAW a Ramseier+Jenzer). Mezi poslední dodávkou těchto vozů a nových 12m trolejbusů pro Biel tak uplyne celých 38 let. Kratší trolejbusy postavil HESS později ještě v roce 1999 dle požadavku francouzského Lyonu, zde ale nešlo o 12m vozidla ale o sedm unikátních „miditrolejbusů“ o délce 9,7 m a šířce 2,4 m pro linku číslo 6. Trolejbusy byly tehdy postaveny na podvozcích MAN, s nimž HESS na přelomu tisíciletí kooperoval. 

Pohled do interiéru trolejbusu o délce 18,75 m (foto: HESS)

Podobné články