Menu

Tallinn otevřel tramvajovou trať přes přístavní čtvrť

Slavnostní zahájení provozu dne 29. 11. 2024 se účastnila jedna z nově dodaných tramvají PESA Twist, jež letos obohatily vozový park. (zdroj: TLT)
Slavnostní zahájení provozu dne 29. 11. 2024 se účastnila jedna z nově dodaných tramvají PESA Twist, jež letos obohatily vozový park. (zdroj: TLT)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 12. 2024 19:06
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Estonská metropole dokončila po roce a půl výstavby novou tramvajovou trať vedoucí kolem hlavního osobního přístavu ve městě (tzv. Starý městský přístav, estonsky Vanasadam). Slavnostní otevření se uskutečnilo dne 29. 11. 2024 od 12:00, pravidelný provoz s přesměrovanou linkou číslo 2 byl zahájen od neděle 1. 12. 2024.

Tramvajová trasa přes přístavní čtvrť není na svém konci ukončena smyčkou. Její výchozí i konečný bod se napojuje do stávajících tratí, jde tedy o novou spojnici, která vznikla v bezprostřední blízkosti historického centra města. Jejím hlavním účelem je napojení nejvýznamnějších dopravních terminálů ve městě, konkrétně by měla linka číslo 2 v budoucnu propojovat současné vlakové nádraží s přístavem a s novou železniční stanicí Rail Baltica Ülemiste, na němž budou zastavovat normálněrozchodné vlaky tzv. rychlé železnice (max. provozní rychlost tratí propojujících pobaltské země s Polskem má být 235 km/h), a s letištěm. V současné době je linka 2 vedena dočasně v trase Kopli – Vanasadam – Suur-Paala, k jejímu přesměrování k letišti má dojít až po posunu prací na nové stanici.

Nová tramvajová trať je vlastně spojnicí mezi již dříve existujícími úseky. (zdroj: TLT)

Smlouva na výstavbu nové linky se společnostmi Merko Ehitus Eesti a KMG Infra byla podepsána v srpnu 2022, samotné stavební práce začaly v březnu 2023 a většina z nich byla dokončena do podzimu letošního roku. První zkušební jízdy se měly uskutečnit již 14. 8. 2024 s jedním z nově dodaných vozů Pesa Twist. Celkové náklady, včetně DPH, činily 46 mil. € (cca 1,163 mld. Kč), z nichž většinu (36,5 mil. €) uhradila Evropská unie. Kromě samotné novostavby tramvajové tratě zahrnoval projekt také kompletní úpravu ulic, v nichž jsou koleje položeny. Auta tak mají k dispozici nové silnice, chodci nové chodníky a cyklistům přibyly nové vyhrazené pruhy.  

V příštím roce hodlá Tallinn investovat do veřejné dopravy více než 100 mil. €. Projektovat by se měly další dvě nové tramvajové tratě (Liivalaia-Kristiine a Pelguranna), s jejichž dokončením se počítá v roce 2029, pořízeny mají být také další nové tramvaje, (bio)plynové autobusy a trolejbusy a rekonstruována má být trolejbusová infrastruktura.

Nová tramvajová trať má délku cca 2,5 km. Její výstavba přispěla k celkové proměně čtvrti. (foto: TLT; Aleksandr Gužov)

Podobné články