Menu

Tallinn zastaví od 1. 11. 2024 provoz trolejbusů. Do doby dodání nových

Trolejbusová doprava v Tallinnu bojovala dlouhodobě o přežití. Ačkoli se 1. 11. 2024 jejich provoz zastaví, slibují politici, že jde jen o zastavení dočasné. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbusová doprava v Tallinnu bojovala dlouhodobě o přežití. Ačkoli se 1. 11. 2024 jejich provoz zastaví, slibují politici, že jde jen o zastavení dočasné. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
29. 06. 2024 19:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Tallinnský Dopravní podnik (TLT; Tallinna Linnatransport) zastaví od 1. 11. 2024 svůj trolejbusový provoz a nahradí jej autobusy. Oznámil to ve své tiskové zprávě. Důvodem má být dohoda s tallinnskou radnicí (resp. jejím dopravním úřadem), která má reflektovat skutečnost, že vozidla již údajně nemají odpovídat standardům požadovaným při zajišťování služeb ze strany TLT.

Vozový park tallinnských trolejbusů je tvořen výhradně vozidly Solaris Trollino s elektrickými výzbrojemi od maďarského Ganzu a pražského Cegelecu, formálně je dnes ve stavu 43 provozních vozů. Nejstarší z nich byly zařazeny před 21 lety, nejmladším trolejbusům je letos 14 let. Tvrzení o příliš starém vozovém parku je tedy poněkud podivné, protože jednou z hlavních výhod trolejbusů je právě jejich delší životnost, které dobrá polovina vozidel vůbec nedosáhla.

Sekundární příčinou náhrady trolejbusů pak mají být stavební práce v centru města, které mají provoz trolejbusů komplikovat. Tisková zpráva se zmínila zejména o přebudování křižovatky Hipodroom, která je ale plánována až na rok 2025, navíc i tak ochromí jen jednu z trolejbusových větví.  

Tallinn nicméně slibuje, že se trolejbusy do ulic města zase vrátí, přičemž v současné době se předpokládá, že by se tak mělo stát v průběhu roku 2026. Již v nejbližších týdnech by měl dopravce TLT publikovat výběrové řízení na pořízení 40 parciálních trolejbusů, přičemž nabídky výrobce očekává v září 2024.

Odstávka provozu trolejbusů má být využita pro modernizaci napájecí infrastruktury (měníren, přívodních kabelů i samotného trolejového vedení). V tomto ohledu lze postoj tallinnského DP pochopit, protože do infrastruktury se investovalo v posledních třiceti letech jen minimálně, což souviselo s plánem dřívějších politických garnitur trolejbusy ve městě zcela zlikvidovat. Očekává se, že modernizace infrastruktury s sebou přinese i zkrácení současné délky trolejového vedení, neboť existují tlaky na odstranění úseků s trolejí v samotném centru města a u křížení s tramvajovými tratěmi.

Podobné články