Trolejbusy Solaris Trollino 12 a Solaris Trollino 18 s elektrickými výzbrojemi GANZ a Cegelec, které v průběhu roku 2024 vyřadil tallinnský DP, zamíří do moldavské metropole Kišiněv. Ta uspěla v nabídkovém řízení, v jehož rámci si bylo možné pořídit celkem 38 vozů, z toho 21 o délce 12 m a 17 o délce 18 m.
Tallinn odstavil svou trolejbusovou flotilu v souvislosti s přípravou rekonstrukce (a částečného snesení) trolejbusové sítě, která by měla být po modernizaci používaná už jen parciálními trolejbusy. Na jejich dodání již bylo uzavřeno výběrové řízení, přičemž momentálně má probíhat fáze hodnocení nabídek. Ty byly předloženy dvě – od Škody Electric nabízející modely s karoserií SOR, která by měla být vítězství blíže, a od Solarisu nabízejícího svá Trollina. Mimoto si tallinnský DP (TLT; Aktsiaselts Tallinna Linnatransport) ponechal dvojici starších vozů (jedno Trollino 12 ev. č. 345 a jedno Trollino 18 ev. č. 446), které byly dříve vybaveny trakčními bateriemi v rámci vlastního vývojového projektu dopravce.
Většina zbylých nepotřebných trolejbusů byla nabídnuta k odprodeji, přičemž bylo možné zakoupit pouze vybrané trolejbusy, anebo podat nabídku na všechny kusy. O část vozidel (článkových s výzbrojí někdejšího Cegelecu) měl mít zájem například maďarský Szeged, jehož DP si nechal schválit záměr nákupu ze strany vedení města. Nakonec mělo být do 9. 12. 2024 podáno dokonce osm nabídek, což je překvapivě vysoké číslo. Tu nejlepší mezi nimi předložil na všechna vozidla Kišiněv, který si nákupem ojetých trolejbusů ze zemí EU vypomáhá v posledních letech při obnově svého vozového parku.
Hlavní město Moldavska je učiněným trolejbusovým rájem, kde lze na hlavních komunikacích pozorovat takřka nekonečný proud těchto vozidel, jež si nemohou stěžovat na nezájem cestujících. Obnova flotily byla v předešlých letech realizována především dodávkami vozů z produkce běloruského Belkommunmaše (BKM), současná politická reprezentace země a města se však zdráhá v Bělorusku nakupovat, třebaže cenovky tamějších trolejbusů jsou mimořádně atraktivní. Moldavsko sice není členem EU a část jeho území je fakticky okupována (kým jiným než) Ruskou federací, takže k protiruským a protiběloruským sankcím se země musí stavět opatrně, co však nezvládá oficiálními proklamacemi, pokouší se alespoň částečně nahrazovat činy, jakými je například odmítání nákupu dalších nových trolejbusů z Běloruska pro metropoli (další moldavský trolejbusový provoz – Balti – se na druhé straně nových vozů běloruské provenience v loňském roce dočkal).
Trolejbusy Solaris Trollino nebudou v Kišiněvě novinkou. Místní dopravní podnik si již dříve zakoupil 16 ojetých trolejbusů o délce 18 m s výzbrojí GANZ z Rigy (z let 2004 a 2005), z nichž prozatím bylo do provozu uvedeno 11 ks. V případě vozů s výzbrojí Cegelec bylo zakoupeno 10 trolejbusů taktéž o délce 18 m z Winterthuru, k nimž přibyl jeden darovaný trolejbus Trollino 12 AC původem z Opavy, jenž byl věnován panem Albertem Fikáčkem (jednalo se o vůz, s nímž hodlal jmenovaný podniknout ambiciózní cestu kolem světa).
Nyní by se měl počet Trollin v Kišiněvě rozrůst o dalších 38 kusů z Tallinnu z let 2002 až 2004 (8 trolejbusů Trollino 12 a 5 vozů Trollino 18 s výzbrojí GANZ) a 2007 až 2010 (13 vozů Trollino 12 AC a 12 ks Trollino 18 AC s výzbrojí Cegelec). Mimo dvou výše vzpomínaných vozů s doplněnými trakčními bateriemi nebyly předmětem prodeje ani vozy Trollino 12 (s výzbrojí GANZ) ev. č. 318, 326, 329 a 330, z nichž vůz ev. č. 326 by měl být do budoucna zachován jako historický, o nezařazení zbylých tří jmenovaných vozů do aukce nebyly sděleny žádné podrobnosti.
Trolejbusy byly v Tallinnu vyřazovány v průběhu roku 2024, přičemž s ohledem na ukončení jejich nasazení se v posledních měsících povážlivě zhoršoval jejich technický stav s ohledem na rezignování na údržbu. Přesto lze očekávat, že Kišiněv zvládne většinu (ne-li všechny) vozy opět opravit a uvést do provozu, jak je ostatně u něj při nákupu ojetých trolejbusů zvykem. Zařazení „nových“ trolejbusů do provozu bude posledním hřebíčkem do rakve pro poslední přežívající vysokopodlažní trolejbusy, tedy i zástupce typu Škoda 14 Tr, které však tak jako tak už delší dobu nejsou vypravovány.