Menu

Tečka za zájezdovými autobusy Volvo 9900 a 9700

Volvo 9900 poslední generace na jednom z propagačních snímků výrobce. (foto: Volvo Buses)
Volvo 9900 poslední generace na jednom z propagačních snímků výrobce. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 07. 2024 18:51
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Po ukončení výroby autobusů Volvo ve vlastním výrobním závodě přišel švédský výrobce s „náhradním řešením“, jak produkci autobusů své značky zachovat, aniž by přitom disponoval prostory zajišťujícími montáž karoserií. Tuto činnost na sebe měli převzít kooperační partneři. V případě městských a meziměstských modelů koncipovaných jako elektrobusy (Volvo 7900 Electric a Volvo 8900 Electric) převzala výrobu společnost MCV z Egypta, která se přitom snaží dobývat evropský trh i s produkty vlastní značky. V případě výroby zájezdových autobusů Volvo 9900 a Volvo 9700, jejichž poslední generace byla představena v roce 2018, bylo v květnu 2023 oznámeno partnerství se společností Sunsundegui ze Španělska. Nyní obě společnosti vydaly prohlášení, z něhož vyplývá, že autobusy nesoucí značku Volva Pyrenejský poloostrov opouštět nebudou, neboť projekt kooperace byl po dohodě obou firem pozastaven.

Důvodem mají být neočekávaně vysoké náklady spojené se zaváděním výroby v podmínkách španělského partnera. Dodatečné investice, které si měl tento proces vyžádat, by neumožnily dosáhnout ziskovosti při výrobě. Volvo Buses přitom od zimy 2023, poté co se švédsko-španělské bratrství uzavřelo, obnovilo příjímání objednávek na oba zájezdové modely. Tyto objednávky měly být nyní stornovány, aniž by bylo uvedeno o kolik vozidel se mělo jednat.

Ještě počátkem letošního roku Sunsundegui optimisticky uváděl, že kooperace s Volvem na výrobě vozů 9700 i 9900 přinese zdvojnásobení počtu zaměstnanců (z cca 300 na přibližně 600) a že celková výroba autobusů (včetně vlastních nástaveb) stoupne z max. 3 vozů denně na 4 vozy denně, z čehož polovina (tedy dva kusy) měla připadat na vozidla značky Volvo. Údaje o limitech výroby v rámci podniku Sunsundegui se ale v různých zdrojích a v různých časech lišily. Někdy se hovořilo o 620 autobusech ročně, jindy o 783 kusech atp., avšak tyto počty měly zahrnovat nejen vozidla Volvo 9700 a 9900, ale i vlastní produkci nástavbáře, což nekoresponduje s dřívějším vyjádřením o kapacitě až čtyř vozů denně.

Španělská Volvo 9700 a 900 vznikat nebudou. Oba výrobci ze spolupráce vycouvali, údajně kvůli příliš vysokým nákladům na zavádění produkce. (foto: Volvo Buses)

Dohoda měla zároveň přinést navýšení obratu (i zde se predikce z minulosti liší, nejčastěji se uvádělo přibližně 140 mil. € ročně) a vylepšit finanční ukazatele španělského partnera, který se v posledních letech potýká s významným propadem produkce a který viděl společně s lokálními politiky v kooperaci s Volvem naději na další rozvoj. Parlament samosprávné oblasti Navarra (jež je jednou ze 17 autonomních společenství tvořících Španělské království) dokonce poskytl na rozjezd produkce obou zájezdových modelů Volvo v prosinci 2023 půjčku ve výši 4 mil. €, k níž je nutné připočíst ještě větší závazek z dubna 2023 ve výši 6 mil. €, který byl patrně nezbytný k tomu, aby Volvo na kooperaci na jaře 2023 vůbec kývlo.

První vozy měly sjíždět z výrobní linky již v květnu 2024, namísto toho v červenci oba výrobci oznámili, že žádná španělská Volva nevzniknou, pomineme-li vlastní nástavby od Sunsundegui stavěné na podvozcích švédské značky. Španělský nástavbář tvrdí, že vzhledem k faktu, že se výroba vůbec nerozeběhla, nedojde ani k žádnému poklesu pracovních míst, ve skutečnosti však byly vynaloženy nemalé finanční prostředky na školení budoucích pracovníků firmy, které ale nehradil výrobce, nýbrž stát (resp. zmíněná samosprávná oblast). Tito lidé tak nakonec řady zaměstnanců Sunsundegui nerozšíří.

Výrobní technologie ze závodu v Polsku měla být na Iberský poloostrov přitom již přepravena a ještě před pár týdny se měli zástupci Volva v rámci jedné z inspekčních cest pochvalně vyjadřovat o průběhu společného projektu. Ani jedna ze stran původní dohody neuvádí, co se nyní s přípravky stane. Zastavení prací bylo nicméně oznámeno „na neurčito“. Ze zájezdových autobusů tak bude nadále nést značku Volvo (a „tvářit se“ jako jeho výsledný produkt) jen patrový vůz Volvo 9700 DD, který byl od zahájení své produkce vždy vyráběn ve finské společnosti Carrus.

Doplňme, že po stažení vlastní výroby Volvo velkou část evropských trhů v tichosti opustilo. Nadále si podrželo jen Španělsko, Itálii, Francii, země Beneluxu, Velkou Británii, Norsko, Finsko a mateřské Švédsko.

Podobné články