Menu

Tramvaj Korsar zamíří do Kaliningradu

Stáhnout PDF
Tramvaje
01. 12. 2020 12:19
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Plně nízkopodlažní dvoučlánková tramvaj určená pro úzkorozchodný provoz (1 000 mm) pojmenovaná „Korsar“ („korzár“, příp. „pirát“) byla v nehotovém stavu představena dne 27. 11. 2020 v Petrohradu v Něvskem zavodu električeskogo transporta, který patří společnosti PK „Transportnyje Sistěmy“. Jedná se o vůbec první dvoučlánkovou úzkorozchodnou 100% nízkopodlažní tramvaj, kterou kdy v Rusku vyrobili.

Kabina.

Nová tramvaj bude usazena na nové podvozky vlastní produkce PK „TS“ určené pro rozchod 1 000 mm. Poté prototyp tramvaje zamíří do Kaliningradu. PK „TS“ uvádí, že sériová produkce tramvají pro tento rozchod po roce 1937 na území dnešního Ruska neexistovala. Ostatně v Kaliningradu jezdí dodnes staré „Tatrovky“ a také jedna PESA 121NaK.

Nová tramvaj typu 71-921 nabízí 29 míst při celkové maximální obsaditelnosti 177 míst a je široká jen cca 2,3 m. Do Kaliningradu doputuje v první polovině prosince.

Kaliningrad momentálně provozuje už jen jednu tramvajovou linku, neboť v tomto století probíhalo masivní rušení tramvajového provozu. V plánu je sice menší rozvoj tramvajové sítě, avšak zatím na papíře, protože radnice nemá na obnovu starých úseků či stavbu nových úseků peníze a podobně se zatím staví k novým vozidlům, jejichž plánovaný nákup už ovšem na konci loňského roku avizovala. Nicméně vládní podpůrné programy by mohly Kaliningradu umožnit pořídit si nové tramvaje „s výraznou slevou“, proto se dá očekávat, že se do pár let nové tramvaje ve městě objeví. 

Interiér.

Je vhodné také uvést, že loni na jaře radnice Kaliningradu na svém webu vytvořila anketu, ve které mj. zjišťovala u obyvatel, zda by chtěli zachovat tramvaje a trolejbusy, nebo zavést elektrobusy. Jak už to tak u podobných anket vypisovaných úředníky a politiky bývá, bylo znění odpovědí poněkud manipulativní. První možnost na otázku „Jak rozložit priority radnice města při plánování budoucích výdajů na veřejnou dopravu?“ totiž suše zněla „Jen tramvaj. Jen trolejbus. Já jsem si zvykl a vyhovuje mi to.“, zatímco druhá nadšeně prohlašovala „Elektrobus – důstojná alternativa!“. Nicméně občané se vyjádřili jasně, 304 hlasovalo za první možnost a jen 10 % (32) za možnost druhou. Na druhou stranu nutno uvést, že se radnice Kaliningradu svých občanů několikrát ročně dotazuje na jejich názor v oblasti správy města а i tato nevhodně zformulovaná anketa zabrzdila plány těch, kteří by rádi trolejbusy ve městě ukončili co nejdříve. Letos trolejbusy slaví ve městě 45 let a zatím není jasné, zda je město uchrání a rozvine, jak předpokládá jeho rozvojový plán, nebo umrtví (fungují už jen tři trolejbusové linky z šesti, které v minulosti existovaly).   

Neoznačené foto: PK „TS“

Podobné články