Společnost Bozankaya Rayli Sistemler z Ankary byla oznámena coby vítěz výběrového řízení na dodávku 10 nových tramvají pro polský Elbląg. Tramvajový provoz, jenž v letošním roce oslaví své 130. výročí, hodlá novými vozidly nahradit poslední tramvaje Konstal 805Na (úzkorozchodná verze výchozího modelu Konstal 105Na) z let 1984 až 1993, kterých bychom dnes napočítali ve městě osm.
Elbląg vypsal výběrové řízení na dodávku deseti středněkapacitních tramvají v říjnu 2024. Nabídky se po několika odkladech termínu podávaly až počátkem února letošního roku. O dodávku měla zájem dvojice výrobců – PESA, jež měla nabídnout tříčlánkovou verzi svého Swingu známou například z Bydgoszcze, a turecká Bozankaya, jež se ucházela se svým tříčlánkovým modelem vycházejícím z provedení, které se momentálně vyrábí pro rumunské město Iași (česky též Jasy), avšak s řadou zákaznických úprav (tramvaje pro Elbląg by měly mít například jiné uspořádání dveří i interiéru).
Rozpočet města byl stanoven na 73 mil. zlotých bez DPH (cca 429 mil. Kč), avšak ani jedna z podaných nabídek se do něj nevešla. Bozankaya nacenila vozy na 77,16 mil. zlotých (zhruba 453 mil. Kč), zatímco Pesa na 106 mil. zlotých, tedy okolo 624 mil. Kč.
Přestože ceny nových tramvají byly v Polsku (s ohledem na existující tržní prostředí) v minulosti na výrazně nižší úrovni než v ČR, v posledních zhruba dvou letech je možné vidět ve veřejných zakázkách skokový nárůst cen, kdy se i identické modely nabízejí meziročně za takřka dvojnásobné ceny. Důvodem je jednak přeplněnost výrobních kapacit lokálních producentů, ale také způsob přerozdělování evropských dotací. Na přiklepnutí peněz z eurofondů z aktuálních dotačních výzev si totiž musela města dlouho počkat, čímž se zadavatelé i dodavatelé dostali pod časový tlak. Dopravci a města pak museli akceptovat v podstatě jakékoli nabídkové ceny, protože opakované soutěžení by je o dotace zcela připravilo, dodavatelé se naopak částečně vystavovali riziku, že nebudou muset zakázky v šibeničních termínech stihnout. Přesto je nárůst cen v Polsku v podání některých producentů bezprecedentní (a to i v železničních projektech).
Elbląg ji dříve avizoval, že prostředky v rozpočtu má pouze na levnější z obou podaných nabídek. Po vyhodnocení a obdržení všech potřebných dokumentů byla dne 25. 4. 2025 prohlášena podle očekávání vítězem Bozankaya, nicméně momentálně běží lhůta na odvolání v délce 10 dnů, takže k podpisu smlouvy prozatím nemůže dojít. Pokud by se podařilo nakonec firmě uspět, šlo by pro ni o první zakázku v Polsku na dodávku tramvají.
Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.