V americkém Milwaukee byla 29. 10. 2023 uvedena do provozu nová tramvajová linka „L“, která rozšiřuje stávající systém uvedený do provozu před pěti lety. Cestující se však mohou svézt tramvají prozatím pouze v neděli. Provozní režim, který na první pohled nedává smysl, pomohl městu uchránit finanční podporu státu, který na výstavbě tramvajové tratě finančně participoval.
Tramvaje v Milwaukee začaly sloužit veřejnosti od 2. 11. 2018 na 3,2 km dlouhé lince „M“, pro jejíž obsluhu bylo pořízeno pět tramvají Liberty z produkce Brookville Equipment Corporation. V té době již byla z větší části dokončena i odbočná trať o délce 1,2 km v podobě jednosměrně pojížděné smyčky skrze část Juneau Town. Ta měla být obsluhována druhou linku s písmenným označením „L“, jež měla dále sdílet část trasy s linkou „M“, takže její vedení mělo na mapě vytvářet jakousi nepravidelnou osmičku. Uskutečnění tohoto záměru bránilo jediné – budova známá místním jako The Coutere o výšce více než 150 m se 44 patry, skrze níž měla tramvaj přímo projíždět.
Jenomže stavba budovy se nejprve dlouho odkládala, a když se konečně podařilo práce zahájit, dostal se projekt z nejrůznějších důvodů do skluzu. Termín dokončení tramvajové tratě do konce roku 2019 se ukázal jako nereálný, stejně jako poslední prosince let 2020 a 2021. Město přitom získalo na stavbu tramvajové trati příspěvek z federálního rozpočtu ve výši 14,2 mil. dolarů (cca 320 mil. Kč), který bylo nutno podle původního znění grantového programu vyčerpat nejpozději do září 2022. V březnu 2023 však prezident USA Joe Biden podepsal zákon, který umožnil prodloužit čerpání dříve schválených projektů ve výši 1,5 mld. dolarů, mezi nimiž byl i apendix tramvajové tratě v Milwaukee. Tímto aktem došlo k posunu nutnosti zahájení provozu na trati do konce října 2023.
Ani nově stanovený termín na dokončení budovy nepostačoval, nicméně trať v mezičase dokončena byla a stala se sjízdnou. Město proto urychleně zahájilo dne 29. 10. 2023 provoz s jediným vozem ve 20minutovém intervalu tak, aby byla splněna podmínka uvedení tratě do provozu. Tramvaje ovšem mohou obsluhovat trať pouze v neděli, neboť jde o jediný den, kdy se na stavbě The Coutere nepracuje. V současné době se jedná se zhotovitelem budovy o podmínkách, za nichž by bylo možné zahájit celevíkendový provoz, tedy rozšířit rozsah provozu i o sobotu. Celotýdenně bude možné obsluhovat tramvajemi linku „L“ až od jara 2024, tedy pokud stavba výškového domu nenabere další zpoždění. Poté by měla být současně uvedena do provozu i zastávka přímo v budově, kterou dnes tramvaje projíždějí a obsluhují jen zbylé tři nové zastávky.
Připomeňme, že tramvaje v Milwaukee jezdily již v letech 1860–1958. Výstavba novodobé tramvajové sítě byla schválena definitivně v roce 2015. Podle vedení města mají být tramvaje, jež jsou dnes s ohledem na 12letou reklamní smlouvu opatřené polepy na Potawatomi Hotel & Casino a nesou obchodní jméno The Hop, u veřejnosti oblíbené a je možné sledovat rostoucí zájem o svezení s nimi. Nejlepších provozních výsledků ale dosahovaly tramvaje jen v prvním roce provozu, kdy byly novinkou. Další roky byly zatíženy covidovými opatřeními, kdy bylo využívání veřejné dopravy značně omezené. Současná čísla přepravených pasažérů představují zhruba polovinu až 2/3 počtu lidí, kteří se s The Hop svezli v roce 2019. Denně se má na základě dat z počítání cestujících svézt tramvaje průměrně (od ledna do srpna 2023) jen okolo 1 400 cestujících, a to přesto, že je jízda bezplatná.