Menu

Tramvajová síť v Bilbau se má dočkat rozšíření

Tramvaj Urbos 2 v Bilbau (foto: Iñigo / @ililo_railfan)
Tramvaj Urbos 2 v Bilbau (foto: Iñigo / @ililo_railfan)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 01. 2022 17:51
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Novodobý tramvajový provoz ve španělském Bilbau se má po více než 10 letech dočkat rozšíření. Kromě připravovaného 2,3 km dlouhého prodloužení jediné místní stávající tramvajové trati z konečné Atxuri (viz plánek níže) po bývalých kolejích Euskotrenu (provozovatele místních železnic) do stanice Bolueta by na přelomu let 2024 až 2025 měla být zahájena stavba odbočné větve. Oznámila to na konci prosince 2021 lokální média. 

Schéma stávající tramvajové sítě. (autor: Robert Schwandl/Urbanrail.net)

Odbočná větev z trati, jejíž první úsek byl otevřen v roce 2002 a poslední v roce 2012, bude začínat v blízkosti zastávky Euskalduna a povede na umělý ostrov Zorrotzaurre. Ten leží na řece Nervión a až donedávna byl jen poloostrovem zbudovaným po druhé světové válce, kdy začal být vytvářen kanál Deusto. Kanál Deusto byl naplánován už ve 20. letech 20. století, aby ulehčil přetížení řeky Nervión, na které se v blízkosti města kromě intenzivního provozu lodí soustřeďovala i vykládka a nakládka zboží, jenže kvůli světové krizi, občanské válce a následné druhé světové válce se kanál začal budovat až v 50. letech a v roce 1968 v důsledku úpadku místního průmyslu zůstal nedokončen, takže po několik dalších dekád z něj byl jen umělý záliv. Teprve v roce 2018 došlo ke konečnému proražení chybějících zhruba 400 m, čímž se kanál dokončil a vznikl ostrov. Urbanistickou přeměnu ostrova, jež by měla v dalších letech následovat, navrhlo studio Zahy Hadid.

Přeměna umělého ostrova. Tramvaj má vést středem a končit na jeho horním cípu (tj. na snímku vlevo dole). (zdroj: Zaha Hadid Architects)

Celkové náklady na cca 2,4 km dlouhou trať s novým mostem přes řeku Nervión o délce zhruba 100 m mají dosáhnout v dnešních cenách 40 milionů eur, na které se mají složit baskická vláda (65 %) s radnicí Bilbaa (35 %). K této částce bude nutné započíst i finance na nový vozový park (nyní je k dispozici 8 tříčlákových Urbosů 1 a 3 pětičlánkové Urbosy 2 převzaté v loňském roce z Vitorie-Gasteiz za účelem posílení nabízené kapacity bilbajské tramvajové dopravy). Na ostrově má být umístěno 5 zastávek. Otevření trati má nastat do 40 měsíců po zahájení stavby. 

Co se týče dokončení tramvajového okruhu okolo centra, jenž byl slibován už před 15 lety, ani v poslední době nebyl registrován žadný pokrok. Nadále je slibováno, že jednou tramvajová trať dokončí prstenec v oblasti železniční stanice Abando, dosud ovšem byla dokončena jen informativní studie a další kroky mají být řešeny až poté, co pokročí realizace projektu přestavby stanice Abando pro potřeby příchodu vysokorychlostních vlaků.  

Podobné články