Menu

Tramvajové stavebnice znají i v Polsku. Další si objednal Štětín

Ve Štětíně již postavili osm stavebnic, z toho čtyři odpovídají obousměrnému modelu Moderus Beta MF 29 AC BD. (zdroj: Wikipedia.pl; foto: Szczecinolog)
Ve Štětíně již postavili osm stavebnic, z toho čtyři odpovídají obousměrnému modelu Moderus Beta MF 29 AC BD. (zdroj: Wikipedia.pl; foto: Szczecinolog)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 04. 2023 18:54
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Skládání nových tramvají ve vlastních dílnách z dodaných komponentů je u nás spojováno především s aktivitami brněnského DP, který momentálně kompletuje ve svých ústředních dílnách tramvaje typu EVO2. Své „skládačky“ však mají také v sousedním Polsku. Opakovaně je zde jako formu obnovy vozového parku zvolil Štětín (Szczecin), který je českým fanouškům dopravy znám jako město, v němž je možné narazit na početnější flotilu tramvají Tatra československé provenience.

Štětín vypsal výběrové řízení na dodávku pouze dvou rozložených tramvají počátkem letošního roku a nabídky se mohly podávat do 7. 2. 2023. Hodnoticími kritérii byla cena (90 %) a záruční doba (10 %). Specifikace požadovala dodání podvozků a nalakovaných a zasklených článků obousměrných tramvají, a to včetně vybavení podlahami, vnitřním obložením, kabeláží a elektrickou výzbrojí. Další součásti nezbytné pro zkompletování tramvají měly být zahrnuty do montážních sad, přičemž dodavatel měl na celý proces finalizace u provozovatele tramvají ve Štětíně dohlížet a zodpovídat za jejich uvedení do provozu. Montáž v dílnách společnosti Tramwaje Szczecińskie má být zvládnutelná za 60 dnů.

Překvapení z hlediska účasti v soutěži nebylo očekáváno a všeobecně se počítalo s tím, že tendr přiláká jen jediného uchazeče v podobě společnosti Modertrans z Poznaně, což se také stalo. Štětín stavebnice tramvají od Modertransu z rodiny Beta nakupuje již od roku 2013, přičemž dosud zařadil do svého provozu celkem osm vozů, z toho čtyři v obousměrném provedení (Moderus Beta MF 29 AC BD). Zajímavostí dvou obousměrných vozů vyráběných v roce 2020 bylo, že jejich kompletace za účasti pracovníků dopravce proběhla nakonec zcela v areálu výrobce v Poznani, přičemž důvodem k tomuto nezvyklému počínání byla pandemie koronaviru.

Aktuální objednávka počítá jen se dvěma „lego“ tramvajemi, na jejichž dodání je vyčleněno 160 dnů od podpisu smlouvy pro první vůz a 220 dnů pro druhý. Financování projektu je zajištěno částečně z prostředků EU. Nákup vyjde na 12,39 mil. zlotých bez DPH, tedy na přibližně 62,8 mil. Kč za oba vozy. K tomu je nutno připočíst náklady na samotnou montáž.

Podobné články