V ruském městě Čeboksary ležícím nedaleko od Kazaně je od 22. října 2023 na zkouškách trolejbus typu KAMAZ-62825. Dne 20. prosince 2023 byl tento trolejbus poprvé nasazen do provozu s cestujícími, nadále ve zkušebním režimu, a to nejprve na místní páteřní trolejbusovou linku č. 10.
Návštěva trolejbusu v Čeboksarách není náhodná. V příštím roce totiž Čuvašská republika nakoupí pro své dva trolejbusové provozy, Čeboksary a Novočeboksarsk, 132 nových trolejbusů a chtěla tento typ, jenž byl vyvinut už roku 2018, avšak dosud se jej nepodařilo nikde nasadit do komerčního provozu, vyzkoušet. Právě zkoušené vozidlo je teprve druhým vyrobeným trolejbusem typu KAMAZ-62825 a bylo zkonstruováno letos. Prototyp se za pět uplynulých let dočkal jen několika málo prezentačních akcí a byl nakonec poslán do likvidace.
Výrazná obnova trolejbusového parku v Čuvašské republice
Připomeňme, že v roce 2021 bylo dodáno do Čeboksar 60 Gorožaninů, z toho 16 parciálních, a do Novočeboksarsku 8 Gorožaninů. Těchto 68 trolejbusů navázalo na dodávky 5 parciálních Megapolisů a 4 parciálních Gorožaninů z roku 2019, které všechny získaly Čeboksary. Loni žádné nákupy v Čuvašsku realizovány nebyly, letos však ano. Tento podzim totiž Čuvašská republika objednala 21 nových parciálních trolejbusů, které měl do konce tohoto roku dodat Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod. Ten nicméně nebyl schopen včas sehnat potřebné díly pro výrobu, a tak byly po dohodě s objednatelem dodávky nových trolejbusů přeneseny na první čtvrtletí roku 2024.
Na konci prosince 2023 pak Čuvašská republika uveřejnila dvě výběrová řízení na dodávky 72 a 20 plně nízkopodlažních krátkých trolejbusů. Prvních 72 vozidel v očekávané hodnotě 2,383 mld. RUB (nyní tedy asi jen 8 mil. Kč/za vůz) má být parciálních, s autonomním chodem na vzdálenost nejméně 20 km, a dodány mají být následovně: prvních 20 vozidel má být dodáno do Čeboksar v září 2024, dalších 20 v říjnu 2024 a posledních 32 v listopadu 2024. Pokud jde o druhý tendr, ten předpokládá dodávku 20 neparciálních vozidel s nouzovým dojezdem na minimální vzdálenost alespoň 150 m. První tři vozy mají být dodány do Čeboksar v červenci 2024, zbývajících 17 v srpnu 2024. Očekávaná hodnota této zakázky je 526,02 mil. RUB (to nyní odpovídá ceně za jeden vůz pouhých cca 6,4 mil. Kč). Všech 92 právě soutěžených trolejbusů bude financováno netradičně, a to infrastrukturními dluhopisy od ruského podniku SOFS, který je dceřinou společností akciové společnosti DOM.RF zřízené Ruskou federací.
Brzy by měl být vypsán i tendr na 40 vozidel do celkového počtu již vzpomínaných 132 trolejbusů. Tyto trolejbusy by měly být pořizovány v rámci federálního projektu „Bezpečné kvalitní silnice“. Parametry těchto nových trolejbusů ještě nejsou známy. Již v dosavadním výčtu představených trolejbusů ale zaujme vysoký počet parciálních trolejbusů (72), které jsou soutěženy. Důvod je ovšem nasnadě: Čuvašská republika se rozhodla svázat Čeboksary se sousedním Novočeboksarskem trolejbusy mnohem silněji, než tomu bylo roku 2020, kdy byla díky čtyřem bateriovým Gorožaninům dodaným na konci roku 2019 zřízena první meziměstská trolejbusová linka č. 100, jež však byla po necelém půlroce zrušena. Nově budou obě města spojovat hned tři trolejbusové linky. Zároveň dojde k omezení autobusové dopravy v dané relaci. První trolejbusovou linkou bude už v prvním kvartálu roku 2024 č. 62, kterou budou obsluhovat nové „parciály“ od UTTZ, později mají následovat linky č. 60 a 61. Momentálně jezdí v Čeboksarách více než 230 trolejbusů, v Novočeboksarsku 26, do roku 2029 by však mělo v Čeboksarách dle letošního plánu Čuvašské republiky jezdit 277 trolejbusů. Republika také bude v následujících pěti letech provádět na své trolejbusové infrastruktuře významné rekonstrukční a modernizační práce.