Menu

Trolejbus opět zmizí z pražských ulic. V sobotu jede naposledy

Trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 9508 společně s elektrobusem SOR EBN 11,1 na Palmovce. Zatímco trolejbus pražský DP vlastní, elektrobus je dlouhodobě v majetku SORu. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 9508 společně s elektrobusem SOR EBN 11,1 na Palmovce. Zatímco trolejbus pražský DP vlastní, elektrobus je dlouhodobě v majetku SORu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
19. 02. 2021 20:41
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Oprava pražské Prosecké ulice je jakousi pražskou variací dálnice D1. Jednomu se může zdát, že její oprava je nekonečná, přičemž pohled na její stav i po letech rekonstrukcí stále připomíná včerejší záběry z přistání sondy na Marsu. Bez omezujícího dopravního značení jako by ulice ani nebyla sama sebou. Nyní se blíží další velká výluka, která by snad konečně měla zajistit proměnu ulice v celé její délce mezi Libní a Prosekem v normální městskou spojnici.

Ačkoli by se mohlo zdát, že jde jen o jednu ze 7 540 pražských ulic, zájemci o veřejnou dopravu vědí, že v rámci pražské MHD je výjimečná. Právě zde totiž visí od roku 2017 trolejové vedení o délce 993 m (ve směru od Proseku 613 m) využívané trolejbusovou linkou číslo 58 (Palmovka – Letňany), které by se mělo stát zárodkem postupné elektrifikace linky č. 140 (Palmovka – Miškovice). Jde tedy bezpochyby o ulici, jež patří mezi fanoušky dopravy v posledních letech v rámci metropole o nejfotografovanější. Postupně se na ní již objevily trolejbusy Tatra 400, SOR TNB 12, Škoda 30 Tr, Škoda 8 Tr, Škoda 27 Tr, Ekova Electron 12T a Škoda 24 Tr.

Poslední jmenovaný vyjel poprvé na linku v rámci omezeného provozního režimu (provoz je zajišťován pouze o sobotách odpoledne v hodinovém taktu) dne 15. 8. 2020. Vzápětí však byla doprava 19. 9. 2020 přerušena, protože došlo k uzavírce ulice Prosecké ve spodní části, kde probíhala první etapa celkové rekonstrukce. Po dvou měsících se provoz na silnici vrátil, a tak se od 5. 12. 2020 objevil na lince č. 58 znovu i trolejbus, avšak po zjištění drobných závad byl odstaven, takže znovu vyjel na linku až 23. 1. 2021, avšak jen na měsíc. Oprava Prosecké ulice totiž přechází do druhé etapy. Dne 20. 2. 2021 se tak mohou trolejbusem svézt fanoušci na dlouhou dobu v Praze naposledy, přičemž z technických důvodů se předpokládá vypravení s jistotou pouze na první dvě kola, další nasazení bude záviset na výsledku provedených jízd.

Doplňme, že ačkoli představuje oprava Prosecké ulice nekonečný příběh, je nutné férově říci, že rekonstrukce místní kanalizace je velice náročná. K jejímu výraznému poškození došlo při záplavách v roce 2013, přičemž bylo odhaleno, že stavba kanalizačních sběračů, které patří k páteřní kanalizační síti v Praze, byla v 70. letech provedena nekvalitně bez dodržení technologických postupů (šizení stavebního materiálu). S ohledem na sklon stok (jeden z největších v Praze) zde dochází k velkému oděru kvůli rychle proudící vodě, což v roce 2013 vedlo k několika propadům kanalizace, a následně k uzavírce, která se protáhla až do roku 2015. Nyní rekonstruovaný úsek naváže na loňskou etapu a bude zahrnovat celé stoupání až k zastávce Kelerka.

Podobné články