Menu

Trolejbus s vodicí kolejnicí je mrtev. Ať žije trolejbus!

Tříčlánkový trolejbus z produkce Bombardieru byl vždy marketingově prezentován jako tramvaj na pneumatikách. Na zhruba 40 % trasy ale vodicí kolejnice vůbec nebyla instalována. (foto: Libor Hinčica)
Tříčlánkový trolejbus z produkce Bombardieru byl vždy marketingově prezentován jako tramvaj na pneumatikách. Na zhruba 40 % trasy ale vodicí kolejnice vůbec nebyla instalována. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
20. 01. 2023 19:41
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Necelé dva měsíce provozu před sebou mají tzv. tramvaje na pneumatikách ve francouzském Nancy. Provoz končí po 22 letech a náhradou za stávající vozidla se stanou parciální trolejbusy.

Tramvaje na pneumatikách byly široce propagovány zejména na přelomu tisíciletí, přičemž o pozornost měst soupeřila dvojice výrobců – Translohr (později odkoupený Alstomem) a Bombardier. V obou případech se podařilo nalézt důvěřivce, kteří systém do svých ulic aplikovali, jak se ale brzy ukázalo, převládaly nevýhodami nad slibovanými výhodami. Zatímco hlavní nedostatky řešení od Translohru se podařilo v průběhu let odstranit, pozice Bombardieru se ukázala o poznání složitější.

V únoru 2001 byl za využití řešení od Bombardieru otevřen provoz v Nancy a v listopadu 2002 v Caen, poté výrobce po vleklých problémech celý projekt odpískal, což způsobilo stávajícím dvěma provozovatelům řadu komplikací, především bylo jasné, že po dožití stávající flotily nebudou již k dispozici vozidla nová, která by byla s nákladně vybudovanou infrastrukturou kompatibilní. Caen se rozhodlo nahradit tramvaje na pneumatikách skutečnými tramvajemi (provoz byl otevřen v roce 2019 po dvou letech výstavby), zatímco Nancy se dlouho nemohlo rozhodnout, kterým směrem se vydá. Podobně jako v Caen byla preferována varianta klasických tramvají, jenomže kopcovitý charakter části města by si vynutil výstavbu viaduktu a tunelu, přičemž trať by v daném úseku nezajišťovala dopravní obslužnost oblasti. Nakonec tak padla volba na parciální trolejbusy.

Finální barevné řešení nových trolejbusů si vybrala veřejnost v anketě. Zvítězil odstín tyrkysové „Arrivy“. (foto: Métropole du Grand Nancy)

Nutno říci, že ačkoli v Nancy se vždy hovořilo z marketingových a prestižních důvodů o systému jako o tramvajích, z hlediska technického i legislativního šlo o trolejbusy s vodicí kolejnicí. Část trasy – a nikterak malá, neboť šlo o zhruba 40 % – byla dokonce provozována jen v čistě trolejbusovém režimu, tedy bez vodicí kolejnice. I proto ostatně měla vozidla (těch bylo pořízeno 25) registrační značky (trolejbus je ve Francii silničním vozidlem). V této souvislosti se jeví volba parciálních trolejbusů jako logická – většina stávající napájecí infrastruktury půjde dále použít.

Nutno říci, že některá prohlášení politiků v souvislosti s chystanou změnou provozního režimu z trolejbusu s vodicí kolejnicí na klasický (potažmo parciální) trolejbus působí poněkud úsměvně. Primátor města Mathieu Klein se například nechal slyšet, že dobrodružství s tramvají na pneumatikách trvalo příliš dlouho a že nyní „tuto tramvaj odstraňujeme ve prospěch 100% elektrického řešení.“ Jenomže i stávající systém – pomineme-li přejezdy do vozovny, kdy se využíval náhradní dieselový agregát – využíval výhradně elektrický pohon. Město přesto ve svých prohlášeních slibuje efektivnější a zelenější provoz, což si lze při faktickém přechodu z trolejbusu na trolejbus poměrně obtížně představit, nicméně o obsah slov se v případě, že se slibuje natírání světa na zeleno, zajímá zřejmě jen málokdo.

Všechny barevné varianty, mezi nimiž si mohla veřejnost vybírat. (foto: Métropole du Grand Nancy)

Jako náhrada stávající flotila tříčlánkových trolejbusů/tramvají byly vybrány rovněž tříčlánkové trolejbusy, a to z produkce švýcarského HESSu, který porazil belgický Van Hool. Pro provoz na lince bude dodáno opět 25 vozidel. Posledním provozním dnem stávajícího systému by měl být 12. březen 2023, poté bude zavedena náhradní autobusová doprava a dojde k úpravám infrastruktury tak, aby byl zajištěn průjezd nových vozidel všemi místy trasy (právě vodicí kolejnice se starala o to, že bylo možné s vozidly opisovat menší poloměry oblouků než s klasickým trolejbusem). Uzavření má trvat 17 měsíců, v září 2024 se pak očekává slavnostní otevření nového provozu. Proces náhrady trolejbusů za trolejbusy bude dovršen.  

Nové vozy z produkce HESSu budou opatřeny lakováním v kombinaci bílé, černé a tyrkysové barvy. V říjnu a listopadu 2022 o tom rozhodla veřejnost v rámci ankety, v níž bylo na výběr ze čtyř barevných kombinací. Rozložení bílé i černé barvy bylo vždy identické, lišily se jen barvy doplňkových pruhů – vedle tyrkysových šlo ještě o růžové, oranžové a zelené. Z 15 452 hlasujících se k tyrkysové variantě přiklonilo 4 726 lidí, druhé místo obsadila růžová, jež měla 4 327 hlasů, zelená verze zaujala 3 764 respondentů a oranžová jen 2 635 hlasujících.

Podobné články