Prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr z produkce Škody Electric svezl své první cestující. Vozidlo postavené na platformě tureckého elektrobusu Temsa Avenue Electron je oficiálně prezentováno jako neadresný prototyp a v současné době prochází homologačními testy, které se odehrávají v síti Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).
Karoserie prototypu byla do Plzně převezena počátkem prosince 2021. Po montáži elektrické výzbroje a oživení byly na počátku června letošního roku zahájeny zkušební jízdy, na jejichž konci by mělo být získání průkazu způsobilosti drážního vozidla, tj. formální schválení typu.
Trolejbus se prozatím objevoval v Plzni pouze bez cestujících. Evidenční číslo 989, další ze sestupné číselné řady, která se v Plzni používá pro testovaná vozidla, jež jsou určena i pro provoz s pasažéry, obdržel vůz jen krátce předtím, než byl odeslán do Ostravy. Právě tam si Škoda 36 Tr dne 3. 9. 2022 premiéru s cestujícími odbyla. Linka, na níž byl trolejbus nasazen, ovšem měla zvláštní charakter, neboť se jednalo o vypravení v rámci dne otevřených dveří pořádaného ostravským DP na trasu, která standardně není trolejbusy obsluhována. I když má severomoravská krajská metropole síť trolejbusových linek, dějištěm tzv. Dne ostravských dopraváků se stal opět areál ústředních dílen (dnes z větší části prodaných skupině Škoda). Centrální dílny se nacházejí v městské části Martinov, kde existuje jediná trolejbusová trať v podobě zkušební dráhy uvnitř areálu, takže pro jízdu pod trolejovým vedením je možné použít pouze tuto dráhu (což se příležitostně děje i při dalších akcích pro veřejnost, například Muzejní noci), a vyjet ven mimo areál je možné jen na trakční baterie. Elektrická energie v trakčních bateriích umožňuje trolejbusu Škoda 36 Tr (potažmo T’CITY, jak je taky model obchodně též označován) urazit vzdálenost až 12 km.
To bylo více než dostatečné pro plánované nasazení v Ostravě v rámci Dne ostravských dopraváků, kdy byla pro trolejbus vybrána zhruba tříkilometrová okružní trasa z dílen na okraj osmého porubského obvodu (přes zastávku Duha) a zpět přibližně podél hranice městských částí Poruba a Pustkovec a zastávku Bedřicha Nikodéma. Jakmile klesla kapacita trakční baterie k hranici cca 40 %, byl trolejbus připojen v areálu dílen k trolejovému vedení a absolvoval „nabíjecí kolečka“ s pasažéry přímo v areálu, anebo se nabíjel stacionárně.
Vozidlo bylo do Ostravy převezeno dne 1. 9. 2022, a to nikoli přímo do areálu dílen, ale do vozovny trolejbusů v centru města. Teprve odtud se přesunul do areálu martinovských dílen, kde dne 3. 9. 2022 absolvoval popisovanou premiéru s cestujícími, zpět do Plzně byl odeslán v neděli dne 4. 9. 2022. Znovu by se mohl prototyp „šestatřicítky“ vrátit na pomezí Moravy a Slezska v říjnu, kdy jsou plánovány oslavy 70. výročí trolejbusové dopravy.
Připomeňme, že účast „šestatřicítky“ v Ostravě nebyla nikterak náhodná. Dopravní podnik Ostrava využil možnosti prezentovat veřejnosti, jak budou vypadat nové trolejbusy, které si v prosinci 2021 objednal za částku 11,27 mil. Kč/vůz. Ostrava se stala vůbec prvním městem, které si nová vozidla s tureckou karoserií zakoupilo, přičemž jejich dodavatelem nebude formálně, jak by šlo očekávat, Škoda Electric, ale maďarská dceřiná společnost Škodovky GANZ – SKODA ELECTRIC. Právě ta soutěž, které se účastnili ještě výrobci SOR Libchavy, Tram for Envi/Bogdan a Ekova Electric (v době, kdy již byl schválen její prodej Škodovce), ovládla. Původně si DPO objednal jen 12 trolejbusů, v srpnu letošního roku ale využil opci na dalších 6 vozů.
Oproti trolejbusům, které by měly do Ostravy zavítat, má prototyp odlišnou výbavu. Disponuje například pouze jedním místem pro invalidní vozík, zatímco ostravské vozy by měly mít místa dvě. Oficiálně je bílý vůz s reklamními polepy výrobce uváděn jako neadresný prototyp, v kuloárech se nicméně šíří zvěsti, že vůz od počátku smluveného zákazníka v tuzemsku má. Jméno města, které se v této souvislosti skloňuje, jsme zakódovali do jednoho z odstavců tohoto článku. V budoucnu se tak budeme moci přesvědčit, zda šlo o zvěsti pravdivé.