Menu

Trolejbus Škoda-Solaris 24m zahajuje testování v Praze

Trolejbus Škoda-Solaris 24m v terminálu Letňany při představení novinářům a veřejnosti. (foto: Vojtěch Povolný)
Trolejbus Škoda-Solaris 24m v terminálu Letňany při představení novinářům a veřejnosti. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
30. 11. 2023 17:04
Libor Hinčica, Vojtěch Povolný
2 minuty čtení

Počínaje posledním listopadem začíná zkušební jízdy na trolejbusové dráze v Praze první z vyrobených trolejbusů Škoda-Solaris 24m (neoficiálně též značený Škoda 38 Tr) určený pro DP hl. m. Prahy (výr. č. Škody Electric 14 632, pořadové číslo pro Prahu 1, ev. č. DPP 401). Jedná se o identické vozidlo, jaké bylo v minulém týdnu slavnostně představeno Pražanům a návštěvníkům veletrhu Czechbus na letňanském výstavišti, kde se symbolické odhalení odehrálo dne 21. 11. 2023.

První prezentace novinářům se ve vztahu k budoucímu pražskému vozidlu odehrála už dne 15. 9. 2023 v areálu plzeňské vozovny Karlov, kde finální montáž všech tříčlánkových trolejbusů (pro Bratislavu i Prahu) probíhá. Do ulic „pivní metropole“ vyjel svisle pruhovaný tříčlánkový trolejbus poprvé v noci 2. 10. 2023, přičemž noční testování pokračovalo i v následujících dnech, byť s většími přestávkami mezi jednotlivými etapami.

Pohled zezadu na trolejbus neoficiálně značený též jako typ Škoda 38 Tr. Správné typové označení je však Škoda-Solaris 24m s ohledem na to, že v projektu oba výrobci vystupují jako dodavatelé se stejnými právy i povinnostmi. (foto: Vojtěch Povolný)

Do Prahy byl první dokončený trolejbus dovezen v brzkých ranních hodinách dne 20. 11. 2023 na silničním trajleru a obsadil takřka celou jednu halu výstaviště v Letňanech. V pátek dne 24. 11. 2023 byl pak v dopoledních hodinách přetažen za odtahovým vozidlem pražského DP do areálu garáží Klíčov, které se mu stávají dočasným domovem po dobu zkušebního provozu. Zde trolejbus posloužil pro zaškolení provozního personálu i vybraných řidičů, kteří budou s vozidlem vykonávat zkoušky.

Ve čtvrtek dne 30. 11. 2023 začal trolejbus najíždět zkušební kilometry bez cestujících, kterých zbývá ještě 5 950 (započítány byly ve vztahu ke schvalovacímu procesu v ČR jak kilometry najezděné bez cestujících v Plzni s pražským vozem, tak dříve s bratislavskými trolejbusy), a to v součtu bez zátěže i se zátěží, přičemž zkoušky budou probíhat v třísměnném režimu a počítá se s denním nájezdem cca 500 km, takže odhadovaná doba najetí kilometrů bez cestujících činí cca dva až tři týdny. Oficiálně první zkušební jízda se konala ráno dne 30. 11. 2023, odpoledne od 15:00 navázala krátká tisková konference na terminálu Letňany pro novináře i širokou veřejnost.

A ještě jeden pohled na vůz ev. č. 401 ze strany od dveří. (foto: Vojtěch Povolný)

Následně – patrně ještě před Vánoci – má navázat fáze zkušebního provozu s cestujícími, jež má být tradičně v českých podmínkách nastaven na 20 000 km, avšak v Praze by měl činit nájezd jen 15 000 km, neboť opět dochází k přebírání části zkoušek z bratislavského projektu. Zajímavostí ovšem je, že vůbec poprvé budou částečně uznány zkušební kilometry najeté s cestujícími podle odlišné legislativy v jiném členském státě EU – 5 000 km s cestujícími totiž najezdil bratislavský trolejbus ve slovenské metropoli, nikoli na území ČR.  

Trolejbus bude jezdit na trase linky č. 58 z Palmovky do Čakovic, přičemž od konce roku k němu patrně přibude ještě druhý vůz (v současné době se nachází v Plzni sedm vozů Škoda-Solaris 24m). Od března by již měla celá flotila 20 trolejbusů začít obsluhovat trasu současné linky č. 119 (nově jako 59) z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla, kde finišuje stavba druhé pražské trolejbusové linky.  

Podobné články