Zkušební provoz trolejbusů SOR TNS 18 v Praze postoupil do další fáze. Nástupem prvních 11 pasažérů v 9:35 v zastávce Letňany směrem do Miškovic byla dne 26. 10. 2023 zahájena fáze najíždění zkušebních kilometrů v režimu s cestujícími na vloženém pořadí linky č. 58.
Dodávka trolejbusů SOR TNS 18 pro Prahu je o půl roku opožděná – důvodem byly především výpadky v dodavatelských řetězcích, které znemožnily výrobci elektrické části, společnosti Cegelec, dokončit výrobu elektrických výzbrojí v plánovaných termínech. V ulicích Prahy se první trolejbus ev. č. 112 objevil dne 30. 8. 2023 v rámci první testovací jízdy, jež byla určena k ladění softwaru při jízdě pod trolejovým vedením. Další zkoušky probíhaly v průběhu září, kdy byla zahájena i ostrá fáze testování bez zátěže (5 000 km), se zátěží odpovídající 50% obsaditelnosti (2 000 km) a se zátěží simulující maximální obsaditelnost (3 000 km). K prvnímu trolejbusu ev. č. 112 se v této fázi přidal i druhý dokončený vůz ev. č. 108.
Zkušební kilometry byly najety v průběhu minulého týdne, přičemž následně se přistoupilo k simulovanému provozu na lince č. 58 (Miškovice – Čakovice – Palmovka) v celé délce trasy v režimu bez cestujících, ověření funkčnosti odbavovacího a informačního systému, ladění funkce sběračů, trakčních baterií atp. Najetí kilometrů bez cestujících současně umožnilo rozvolnit harmonogram testovacích jízd, čímž vznikl mj. časový prostor na doplnění veškerých polepů dle manuálu Pražské integrované dopravy na trolejbus ev. č. 112, který až do pátku 20. 10. 2023 jezdil jen s provizorním označením plnícím minimální požadavky Drážního úřadu.
Trolejbus ev. č. 108 byl v pondělí 23. 10. 2023 po vyložení 100% zátěže převezen do Ostravy, kde sídlí zkušebna ostravského DP zasmluvněná SORem pro provádění všech potřebných zkoušek. Vozidlo zde bude absolvovat vybrané typové zkoušky. Vůz ev. č. 112 byl v mezičase finálně připraven pro zahájení zkušebního provozu s cestujícími. Ten je řešen nasazením na linku č. 58, a to bez toho, že by bylo odebráno pořadí z autobusové linky č. 140 (jedná se tedy v tento okamžik o doplnění přepravní nabídky). Brzy by se měly k trolejbusu ev. č. 112 přidat také trolejbusy ev. č. 107 a 110, které se již příležitostně v rámci zajíždění na první pražské trolejbusové trase rovněž objevily. V garážích na Klíčově se pak nacházejí rovněž vozy ev. č. 101, 104 a 113.
Celkem je tedy dohotoveno sedm z patnácti vozů, na dalších čtyřech probíhají finalizační práce v areálu Cegelecu.
Zkušební provoz s cestujícími prozatím předpokládá v pracovní dny nasazení vozu ev. č. 112 v časech od 4:18 do 0:37. V případě potřeby vozidlo stáhnout z trasy (například z důvodu závady, potřeby měření či jiných zkoušek) je možné zaznamenat v jízdním řádu výpadky spojů.