Menu

Trolejbusový BRT koridor v San Franciscu se otevírá

Z březnových zkoušek. (foto: SFMTA)
Z březnových zkoušek. (foto: SFMTA)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
27. 03. 2022 11:11
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Na apríla tohoto roku v 9:15 ráno dojde v San Franciscu k velké slávě. Po dlouhých letech plánování a stavby dojde k otevření nového BRT koridoru, prvního v historii města (nepočítáme-li vyhrazené busy pruhy na některých jiných ulicích města). Projíždět se po něm budou převážně trolejbusy. 

Stavba vyhrazených pruhů na snímku z prosince 2020. Trolejové vedení bylo instalováno od poloviny loňského roku, operativní bylo od konce října. Od podzimu 2021 do nynějška probíhaly na koridoru zkoušky s různými typy vozů, ať už to byly autobusy, sólo i kloubové trolejbusy nebo třeba požární vozidla. (foto: Pi.1415926535/Wikipedia.org)

Trolejbusový BRT koridor je umístěn na severní části severo-jižně orientované třídě Van Ness (viz zde), která má z dopravního hlediska bohatou minulost. Na třídě Van Ness totiž začaly v první čtvrtině 20. století jezdit vozy tehdejší pouliční dráhy, nicméně koleje byly po druhé světové válce z třídy Van Ness odstraněny a infrastruktura trolejového vedení využita pro potřeby zavedení trolejbusů.

V 90. letech minulého století se zrodila myšlenka na zavedení rychlé kolejové MHD uvnitř San Franciscka, která by spočívala na čtyřech koridorech, což trolejbusy na třídě Van Ness ohrozilo. Nakonec se však ambiciózní záměr musel redukovat, což v případě třídy Van Ness znamenalo, že se měl namísto kolejí zřídit BRT koridor, jenž bude sloužit vozidlům na pneumatickách a nikoli těm na železných kolech. 

Fotografie z jara 2021. (foto: San Francisco Municipal Transportation Agency)

Délka koridoru je 3,2 km, třída Van Ness je však dlouhá téměř 7 km. Oficiálně začala stavba BRT koridoru na konci roku 2016, nicméně práce se naplno rozběhly až v březnu 2017. Pak se realizace díla opakovaně protahovala. Konečný účet za více než 5 let trvající stavbu, která zahrnuje nejen dopravní stavby, ale i úpravu veřejných prostranství a taktéž rozsáhlou obnovu inženýrských sítí, zejména kanalizace, dosahuje 346 milionů USD. 

Snímek z druhé poloviny března 2022. (foto: San Francisco Municipal Transportation Agency)

Po BRT koridoru se budou prohánět kloubové trolejbusy linky 49. Ta byla v posledních letech kvůli významné stavební aktivitě zajišťována dieselovými autobusy. Kromě trolejbusů má koridor sloužit i vybraným autobusovým linkám Golden Gate Transitu, což je systém veřejné dopravy spojující San Francisco se severní částí sanfranciského zálivu. 

Podobné články